Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Az eddigi legbonyolultabb szerelés Hat amerikai és egy olasz űrhajóssal leghamarabb kedden indulhat a Discovery űrrepülőgép (STS-120) a Nemzetközi Űrállomás felé.
Kilenc évvel azután, hogy az USA és Oroszország megkezdte a Nemzetközi Űrállomás (ISS) építését, elérkezett az a küldetés, amelyet sok szakértő az eddigi legbonyolultabbnak minősít. Sokak szerint az űrbeli építkezés lehetőségének határát feszegetik majd azok a munkálatok, amelyek a Discovery programjában szerepelnek. A felszállítandő fő részegység az Olaszországban gyártott összekötő űrállomásmodul, amelyet korábban Harmony (Harmónia) névre kereszteltek a nem túl izgalmas Node-2-ről (2. csomópont). Ha az időjárás engedi, a floridai Kennedy Űrközpont 39A jelű indítóállásáról legkorábban kedden (október 23-án), magyar idő szerint délután fél hat után emelkedhet fel az űrrepülőgép.
Csoportkép a Discovery utasairól. Az űrhajósok balról jobbra (zárójelben korábbi repüléseik, ha voltak): Scott Parazynski (STS-66, 86, 95, 100), Douglas Wheelock (újonc), Stephanie Wilson (STS-121), George Zamka (pilóta; újonc), Pamela Melroy (parancsnok; STS-92, 112), Daniel Tani (STS-108) és Paolo Nespoli (ESA, újonc). (Kép: NASA)
A nagyméretű (kb. 7 m hosszú és 4 és fél méter széles) Harmony hat átjáróval rendelkezik.
Ide csatlakozik majd az európai és a japán kutatómodul, amelyek végre kiteljesíthetik az űrállomás tudományos célú felhasználását, és idővel elvezethetnek a háromfős állandó személyzet megkétszerezéséhez. A Harmony beépítésével az űrhajósok lehetséges élettere is majdnem 35 m3-rel megnövekedik. A Harmony ideiglenesen az ISS közepére, a Unity modul bal oldalára kerül (a Unity kapcsolja össze az űrállomás orosz és amerikai részeit). A Discovery távozása után az ISS 16. személyzetének feladata lesz a robotkarral az űrrepülőgépes dokkoló kapu leszerelése, áthelyezése a Harmony modulra, majd az egész átmozgatása a végleges helyére. Ez az amerikai Destiny kutatómodul elején lesz.
Az új modul felszerelése bármelyik űrepülőgépes személyzet becsületére vált volna, de a Discovery űrhajósainak ez még csak a kezdet lesz. A második nagy feladat a P6 jelű napelemrendszer áthelyezése, immár végleges pozíciójába. A bonyolult szerelésekhez a 14 naposra tervezett küldetés alatt 5 állomáson kívül végzett munkát („űrsétát”) ütemeztek be.
Daniel Tani az Atlantis következő, idén decemberre tervezett repülése során tér vissza. Helyét a francia Leopold Eyharts veszi át a 16. személyzetben. Ekkor kerül fel az ISS-re az európai Columbus kutatómodul. Az állandó legénységet adó Peggy Whitson, Jurij Malencsenko és Eyharts fogadja majd 2008 februárjában az első japán kutatómodult, amelyet szintén a most felszerelendő Harmony kapcsol majd össze az űrállomás többi részével. A nagyméretű japán Kibo modul áprilisban érkezik.
| |||
|