Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Az utolsó szerződés?
(Rovat: Az űrállomás és az USA - 2014.05.30 07:15.)

A nemrég megkötött, 2017 végéig érvényes megállapodás lehet az utolsó, amely alapján amerikai űrhajósok orosz Szojuzokkal jutnak el az űrállomásra.

A Nemzetközi Űrállomáson (ISS) – emberek szállítására alkalmas amerikai űrhajó híján – az Egyesült Államok úgy tudja biztosítani űrhajósai jelenlétét, hogy helyeket vásárol az Orosz Szövetségi Űrügynökségtől a Szojuz űrhajókon. Legutóbb hat új repülési alkalmat kötöttek le, összesen 457,9 millió dollár értékben. Az oroszok által kért ár folyamatosan emelkedik: az előző, 2016 végig élő megállapodásban még csak 424 millió szerepelt, ami fejenként közel 70,7 millió dollárt jelent. Öt évvel ezelőtt űrhajósonként 51 milliót kellett fizetni. A jelenlegi feszült világpolitikai helyzetben ráadásul sokan rossz szemmel nézik ezt a konstrukciót Amerikában. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy ha csak a bekerülési költségeket veszik figyelembe, még így is nehéz lesz árban versenyezni az orosz ajánlattal.

Az ISS építésében és üzemeltetésében résztvevő más partnerek között nem jellemző a közvetlen pénzügyi tranzakció. Az Európai Űrügynökség (ESA), Japán és Kanada a részüket „természetben”, azaz például teherszállító repülésekkel, egyéb szolgáltatásokkal tudják le. Az amerikai, európai, japán és kanadai űrhajósok utaztatásáért is a NASA fizet az oroszoknak. A helyeket az ISS programjához való hozzájárulás alapján osztják el, vagyis leginkább amerikaiak repülnek, de legutóbb például az ESA képviseletében Alexander Gerst jutott fel az űrállomásra a Szojuz TMA-13M fedélzetén.


A Szojuz TMA-13M bajkonuri startja május 28-án. Amerikai űrhajósok 2017 végéig még biztosan részt vesznek ilyen indításokban. (Kép: NASA / Joel Kowsky)

A mostani, áprilisban tető alá hozott orosz–amerikai megállapodás azonban, amelynek hatálya a startok tekintetében 2017 végéig terjed, valószínűleg az utolsó lesz ebből a fajtából. A remények szerint addigra beérik a gyümölcse a jelenleg is folyó, magáncégek bevonásával végzett űrhajófejlesztéseknek. Így az amerikaiak újra rendelkeznek majd emberszállító kapacitással az alacsony Föld körüli pályára. A program a korábbi tervekhez képest húzódik, mert költségvetési támogatása az elmúlt években sosem érte el az űrügynökség által igényelt mértéket. Ha azonban további késések lépnek fel, és a három versengő amerikai vállalat egyikének űrhajója sem lesz használatra kész 2017 végére, akkor kénytelenek újra az oroszokhoz fordulni. A döntés a megállapodás 2018-ig történő meghosszabbításáról jövő év elején válik esedékessé...

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024