Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Hamarosan újra Starliner A Boeing űrhajója megismételt, még emberek nélküli pénteki próbarepülésének jóformán csak az időjárás tehet keresztbe. Július 22-én a NASA megvizsgálta, hogy az űreszköz készen áll-e a Nemzetközi Űrállomáshoz (ISS) vezető útjára, és műszaki szempontból minden rendben találtak. Így a Boeing cég CST-100 Starliner típusú űrhajója július 30-án (pénteken), magyar idő szerint 19:53-kor emelkedhet a magasba Cape Canaveral 41-es starthelyéről, egy Atlas-5 hordozórakétával – feltéve, ha aznap a floridii időjárás kedvező lesz a starthoz. Ha azonban mégis érkeznének az előre jelzett zivatarok, akkor a következő szóba jöhető startdátumok augusztus 3. és 4.
Az OFT-2 (Orbital Flight Test-2) jelű repülés előkészületei: a Starliner a rakéta tetején. (Kép: Boeing / John Grant)
A Starliner a NASA kereskedelmi űrhajófejlesztési programja (Commercial Crew Development, CCDev) keretében készült. A cél, hogy az amerikaiak saját területükről, saját rakétával és űrhajóval oldhassák meg az ISS rendszeres személyzetcseréit. A program másik szerződő partnere, a SpaceX már szolgálatszerűen használja a Crew Dragon űrhajót. A Boeing fejlesztésének késlekedéseit tetőzte, hogy a Starliner OFT-1 tesztrepülése 2019 decemberében enyhén szólva is félsikerrel végződött. Akkor a jármű – bár elérte az alacsony Föld körüli pályát – egy közvetlenül a Centaur végfokozattól történő sikeres elválás utáni hiba miatt nem volt képes a megfelelő pályamódosítással eljutni az ISS-ig. A dokkolás kipróbálása híján legalább a visszatérést sikerült tesztelni, de mint utólag kiderült, ehhez is menet közben javítani kellett a fedélzeti számítógép hibás programját.
A cég most, több mint másfél év elteltével végre a gyakorlatban is demonstrálhatja, hogy sikerült kiküszöbölniük az akkor tapasztalt hiányosságokat. A cél most is az ISS megközelítése, méghozzá 24 órán belül, ott az automatikus üzemmódban történő dokkolás, majd a program végeztével, augusztus 5-én a biztonságos visszatérés a szárazföldre, Új-Mexikó állam (White Sands) területére. Ha a tesztrepülés alatt gyűjtött adatok meggyőzőnek bizonyulnak, akkor a következő alkalommal már űrhajósok is utazhatnak a Starliner berepülése (Crew Flight Test, CFT) alkalmával. Akkor három NASA űrhajós repül majd, ideális esetben akár még az idei év vége előtt (de valószínűbb, hogy csak jövőre). Mindenesetre a mostani tesztrepülés előtt korai volna pontos időpontról beszélni.
A Boeing az indítást megelőző ellenőrzések során meggyőzte a bizottságot, hogy a független vizsgálatok során megfogalmazott, a szoftverrel kapcsolatos mind a 61 ajánlást, valamint a kommunikációs problémák kiküszöbölésére irányuló további 19 ajánlást megfelelően figyelembe vette. Az OFT-2 menetrendje igen hasonló lesz az első (és akkor még egyedülinek szánt) OFT-éhez. Egy lényeges különbség, hogy közvetlenül a Centaurtól való elválás után egy manőverrel úgy állítják be a Starliner térbeli helyzetét, hogy a repülés kritikus korai szakaszában folyamatos legyen a kommunikáció a földi irányítókkal. Magának az űrhajónak a konfigurációja is közelebb lesz ahhoz, mint amit már emberekkel használnak majd. A Boeing egyik illetékes vezetője szerint akár már most is szállíthatnának embereket a fedélzeten, lényegében csak az oxigént kéne biztosítani az életfenntartó rendszerhez. | |||
|