Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Nagyszabású takarítási megbízás A NASA megbízásából a SpaceX lehet az a cég, amely a működési időtartamát kitöltő Nemzetközi Űrállomást a Föld körüli pályáról majdan eltávolító eszközt kifejleszti. Habár a Nemzetközi Űrállomást (ISS) még legalább 2030-ig szeretnék használni, már most időszerű azon gondolkodni, hogy mi lesz az emberiség által eddig épített messze legnagyobb űrbeli szerkezettel, ha már nem lesz rá szükség. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy az ISS bezárásával egyúttal a legnagyobb űrszemét jön majd létre az alacsony Föld körüli pályák térségében, amelytől a lehető legcélravezetőbb módon mielőbb meg kell szabadulni.
Ilyennek látta az egyelőre még javában használt Nemzetközi Űrállomást 2021 novemberében a Crew Dragon űrhajó hazatérőben levő személyzete (Crew-2). (Kép: NASA)
A NASA nemrég bejelentette, hogy a SpaceX céget választotta egy olyan űreszköz kifejlesztésére, amellyel a Nemzetközi Űrállomás irányított eltávolítását szeretnék elvégezni. Az egyelőre (?) United States Deorbit Vehicle (USDV) néven futó eszköz megalkotására 843 millió dolláros keretösszeget szánnak. A szerződéses összeg csak a fejlesztés költségeit fedezi, a felbocsátás és működtetés még a jövő zenéje. (A projektre már a 2024-es költségvetési évben 180 milliót kért a NASA. Bill Nelson, az ügynökség vezetője az orosz partnerséget érintő bizonytalan világpolitikai helyzetre is tekintettel azt szeretné, ha rövivdesen megkapnák a teljes szükséges összeget, mintegy 1,5 milliárd dollárt.)
Az amerikai űrhivatal tavaly tette közé pályázati felhívását. A cél, hogy a már elhagyott ISS nehogy irányítatlanul kerüljön be a sűrű légkörbe, mert méretei miatt zuhanása közben nem fog maradéktalanul megsemmisülni. Így valós kockázatot jelentene, ha darabjai esetleg lakott területeken érnék el a felszínt. Az USDV feladata tehát az ISS irányított légkörbe vezetése manővereinek végrehajtása lesz, minden bizonnyal a megszokott „űreszköztemető–, vagyis a Csendes-óceán déli része felett. A kifejlesztendő eszközt nem kereskedelmi alapon, külső szolgáltatóval üzemeltetik majd, mint például a személyzetes Crew Dragon űrhajókat vagy a Dragon és Cygnus teherűrhajókat. Ehelyett az USDV tulajdonosa maga a NASA lesz.
Egyelőre semmilyen részletet, sőt illusztrációt sem tettek közzé a lehetséges járműről. A várakozások szerint az USDV valamilyen módon a Dragon űrhajókon alapulhat majd. A NASA számára nagyon fontos a jármű megbízható működése, hiszen az az első és egyetlen repülése alkalmával nem hibázhat – különben a végén még valakinek a „fejére eshet” az ISS egy darabja...
A szerződéskötés bejelentésével egyidejűleg a NASA kiadott egy dokumentumot, amelyben felvázolta azokat a lehetőségeket, amelyek alapján az ügynökség arra a következtetésre jutott, hogy a pályáról való ellenőrzött eltávolítás a legjobb megoldás az ISS-től való megszabadulásra. Az olyan alternatívákat, mint az állomás szétszerelése és a komponensek visszajuttatása a Földre vagy önálló pályára állításuk és hasznosításuk, technikai okokból kizárták. Ugyanígy nem volna értelme az ISS pályáját jelentősen megemelni. Az állomás átadása egy kereskedelmi üzemeltetőnek sem járható út, részben azért, mert a szegmensek más-más országokhoz tartoznak, másrészt műszaki szavatosságuk is lejár.
Bár az USDV bevetését 2030 körülre tervezik, azt sem szabad kizárni, hogy az elkészült eszközt még évekig, akár egészen a jövő évtized közepéig a Földön kell tárolni. Erre akkor lenne szükség, ha a NASA és az ISS programjában együttműködő nemzetközi partnerei úgy döntenének, hogy ismét meghosszabbítják az űrállomás aktív élettartamát. Erre pedig akkor kerülhet sor, ha addigra nem állnának rendelkezésre a tervezett alacsony pályás kereskedelmi űrállomások, amelyek kielégítenék a meglevő kutatási szükségleteket. | |||
|