Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Németországban bevezetik az autópályadíjat: a GPS újabb szerepben!
(Rovat: Biztonságos közlekedés, Űrpolitika , Navigáció és térképészet - 2003.06.01 13:06.)

A képviselőház után múlt hét pénteken (május 23-án) a német parlament felsőháza, a Bundesrat is jóváhagyta, hogy szeptember elsejével díjat fizettessenek a német autópályákat használó nehéz teherszállító járművek üzemeltetőivel. Cikkünkből kiderül, hogy a végrehajtásban miképp kapnak szerepet a GPS, illetve a Galileo műholdas helymeghatározó rendszerek

Manfred Stolpe közlekedési miniszter ugyanakkor kizárta, hogy a személyautók birtokosaira is ugyanez a sors várna. "Ezt a tulajdonosok a szabadságjogaik korlátozásaként fognák fel" - magyarázta Stolpe.

Kilométerenként 12 eurócent

Szeptember elsejétől kilométerenként átlagosan 12,4 eurócentet kell majd fizetni a teherszállítóknak, később az összeg 15 eurócentre emelkedne, azzal párhuzamosan, ahogy a német fuvarozókra kiterjedő kompenzációs intézkedések érvényre jutnak. Kevesebb üzemanyag- és gépjárműadót kell majd fizetniük, és arra ösztönzik őket, hogy kevesebb káros anyagot kibocsátó járműveket állítsanak forgalomba. A pályahasználati díj pontos összege attól is függ, hogy a jármű mennyire szennyezi a környezetet.

A kátyúk betömésére

A kormány és az ellenzék kompromisszuma értelmében a tervezett évi bevétel, 2,8 milliárd euró zömét kizárólag a közlekedési infrastruktúra javítására fordítják majd. "A bevételek segítségével a kátyúkat kell betömni, és nem a költségvetési lyukakat" - mondta Ulrich Müller, Baden-Württemberg tartomány kereszténydemokrata közlekedési minisztere.

Műholddal

Stolpe a kompenzációkat azzal indokolta, hogy a német fuvarozók amúgy is harapófogóban vannak: a nyugat-európai konkurenciát továbbra is szubvencionálják, a kelet-európai versenytársak az alacsonyabb bérekkel, a viszonylagos olcsósággal revolverezik a németeket. A díjat műholdas rendszer segítségével állapítják majd meg, amelynek egyik eleme a teherautóban elhelyezett, autórádió nagyságú készülék.

Nos eddig tart az INDEX.HU cikke. Szerkesztőségünk az anyagot egy május 19-20-án Varsóban elhangzott információval egészíti ki.


Május közepén ugyanis Varsóban rendezte az EU a "Galileo for an enlarged Europe" (A Galileo egy nagyobb Európában) című rendezvényét, melyen a 2004 májusában csatlakozó országok döntéshozóit tájékoztatták a készülő európai Galileo műholdas helymeghatározó rendszerről (képünkön a műholdak elhelyezkedése a Föld körül (ESA fotó)). A rendezvényen a hazai privát-szféra képviseletében (és a Magyar Űrkutatási Iroda társ-finanszírozásában) e sorok szerzőjének is volt szerencséje megjelenni és egy előadást tartania.

Az ott elhangzott egyik előadásban ismertették azt az elképzelést, mely szerint Németországban a teherautókra és kamionokra idén ősztől bevezetendő sztrádadíjat az amerikai GPS műholdas helymeghatározó rendszert használó vevőberendezések segítségével fogják behajtani. Az elképzelések szerint a német járművekbe az eszközöket fixen, míg az ország területére belépő külföldi járművekbe ideiglenesen építenék be. A berendezések teljesen önellátóak és automatizáltak, így a járműveken különösebb átalakításokat nem kell végezni. A GPS-es rendszer előnye, hogy a pozíciómeghatározást, illetve az idő és sebességméréseket egyaránt igen pontosan végzi el. Az eszközt a hatóságok időről időre lekérdezve (külföldiek esetében legkésőbb az ország területéről történő kilépéskor) igen pontos képet kaphatnak arról, hogy a jármű merre és mikor járt, digitális térképi információk segítségével pedig kiderülhet, hogy a teljes mozgás-soron belül mikor, és mekkora "részesedéssel" szerepeltek az autópályák. Ezek után a díjak kivetése már igen egyszerű.

Amennyiben a rendszer beváltja a hozzá fűzött reményeket, akkor várható, hogy 2008-tól (amikor már az európai Galileo műholdas helymeghatározó rendszer is rendelkezésre áll) a járműfedélzeti egységek ez utóbbi rendszer adatait is képesek lesznek használni.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024