Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
BUÉK: Indul a Párizs-Dakar! December 31-én kezdődik a hagyományos Paris-Dakar sivatagi rali 27. évfolyama. Idén a verseny Telefonica-Dakar néven fut, és startja a spanyolországi Barcelonában lesz, ezzel is rövidebb a zimankós időjárásban leküzdendő szakasz hossza. A szervezők a verseny hosszát két állomással és párszáz kilométerrel csökkentették. A versenyben idén is fontos szerep jut a műholdas helymeghatározó és navigációs rendszereknek, bár messze nem annyi, mint korábban!
Az egyes futamok is rövidebbek, viszont sokkal nehezebbek lesznek. A végeredmény inkább a versenyzők tájékozódási képességét, mintsem a járművek műszaki tulajdonságát tükrözi majd. Spanyolország idén negyedik alkalommal ad otthont a sivatagi verseny startjának. Granadából 1995-ben, 1996-ban és 1999-ben indultak a verseny résztvevői, idén azonban a katalán főváros, Barcelona veszi majd át a stafétabotot. A város szülötte, "Nani" Roma - aki a motorosok között a 2004-es verseny győztese volt - idén személyautóval indul. Rajongói még nagyobb lelkesedéssel fognak neki szurkolni hazájában.
A Mauritánián való átkelés minden évben fordulatot hozott. A végeredményt legtöbbször a forró mauritán homok dönti el, amely 1983. óta hátráltatja a résztvevőket, akiknek még ilyen körülmények között sem szabad megfeledkezniük arról, hogy elsősorban a tájékozódásra kell koncentrálniuk. Tichit, Tidjikja, Zouérat és Atâr között, ahol a csapatok szálláshelye három napig lesz felállítva - egy pihenőnap beiktatásával - órákig bóklászhatnak a semmi közepén. Gyakran még a legjobbak is elveszítik itt a türelmüket. Malit az elmúlt 25 év alatt sosem kerülte el a Dakar mezőnye, ez a város az átjáró Nyugat-Afrikába. Hét határátkelőjével Mali valódi forgalmi csomópont, az emberek mellett a táj is nagy változatosságot mutat. A hatalmas, horizontig érő sivatag után a rali a leggyorsabb, fekete afrikai szakaszához ér. A szenegáli emberek lelkesedése és vendégszeretete évről-évre feldobja a verseny hangulatát. Ez a szakasz türelemre és alázatosságra tanítja a versenyzőket. A kéthetes versengés utolsó, Lac Rose béli futama épp annyira fárasztó, mint amennyire felejthetetlen. Egy apró vezetési hiba vagy egy műszaki probléma ezen a pályán több helyezéssel is visszavetheti a versenyzőt.
Hermann Henrik felkészülését egy sivatagi edzőtáborban kezdte, míg a két győri fiú évek óta azért küzd, hogy egyszer részt vehessen a nagy megmérettetésen. Varga Ákos az enduro válogatott tagjaként tavaly a legendás hatnapos viadalt is teljesítette, ahol a napi 8-10 óra motorozás szélsőséges terhelésnek teszi ki a pilótákat. Ákos úgy érezte, ezek után már nincs nagyobb kihívás, mint a sivatagi rali. Az előzetes költségvetés alapján 12 millió forintot számoltak össze a győri versenyzők, ami minimálisan szükséges a verseny 8956 kilométerének megtételéhez. Ákos motorját nemrég egy győri bevásárlóközpontban is kiállították, hogy a nagyközönség is megcsodálhassa, átböngészhesse, hogy mi kell egy ekkora teljesítményhez. A két bátor versenyző úgy látja, hogy az összegyűjtött összegből nagyjából 30% esélyük van a célba jutáshoz, amit azzal próbálnak növelni, hogy a startig minden nap edzenek. Az ismeretlen terep és a szokatlan klíma még így is kifoghat rajtuk. Szintén sorsdöntő lehet a GPS road book ismerete, ezért részt vettek egy franciaországi képzésen is. Idén több szabályt is módosítottak a szervezők, amelyek az indulók esélyeinek egyenlőségét, valamint a versenyzők és a helyi lakosság biztonságát hivatottak szolgálni. Éppen ezért a verseny a nulla tolerancia jegyében fog zajlani. A lakott településeken például a megengedett sebességet minden esetben 50 km/órára csökkentették, amelynek már egy km/órás túllépése is bűntetőpontokat von maga után. Azért, hogy a versenyzők tájékozódó képességét is fel tudják mérni, kevesebb lesz idén a GPS ellenőrzőpont, és némelyik állomást GPS nélkül kell megtalálni. Néhány szakaszon a kisegítő autót sem lehet igénybe venni, azok ilyenkor rövidebb útvonalon érik el a táborhelyet, ahol csapatuk többi tagjától külön kell majd táborozniuk is. www.gps.hu | |||
|