Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Forgalmi dugó Az aszályos időjárás következtében a vízszint 2023 nyári csökkenése miatt korlátozni kellett a Panama-csatorna áteresztő képességét, ezért feltorlódtak a hajók. A Panamai-földszorost átvágó, az Atlanti-óceánt (pontosabban a Karib-tengert) a Csendes-óceánnal összekötő, mintegy 80 km hosszú mesterséges vízi út a Panama-csatorna, amelyen évente mintegy 14 ezer hajó halad át. A NASA Landsat–8 műholdjának OLI (Operational Land Imager) műszere a felhőmentes időjárást kihasználva 2023. augusztus 18-án fényképezte le a csatorna déli (csendes-óceáni) bejárata előtt a szokásosnál jobban feltorlódott hajókat. A vízi út a csatorna középső részén a mesterséges Gatún-tavon halad keresztül. A tó vízszintje átlagosan 26 méterrel a tenger szintje fölött van, ezt a szintkülönbséget a tó mindkét oldalán zsilipek során keresztülhaladva győzik le a hajók. A zsilipek vízellátását a Gatún-tóból biztosítják, amelynek vizét a csapadék adja. Idény nyáron azonban a Gatún-tó vízszintje a kevés csapadék miatt rekord alacsonyra süllyedt, augusztus közepén megközelítette az eddig mért legalacsonyabb vízszintet (amelyet 2016 májusában mértek), és jóval elmaradt az elmúlt öt év augusztusainak átlagos vízszintjétől. A takarékos vízgazdálkodás érdekében a csatorna igazgatósága július 30-tól korlátozta a csatornán áthaladó hajók számát, aminek következtében augusztus elején a csatorna mindkét bejárata előtt mintegy 160 várakozó hajó gyűlt össze. A felvétel készítésének idejére ez a szám 130-ra csökkent, míg normál üzemmenet idején 90 körül szokott lenni. A torlódás miatt augusztusban az átlagos várakozási idő négyszer annyi volt, mint júniusban. Az áthaladó hajók számának korlátozása az utolsó volt az alacsony vízállás miatt bevezetett intézkedések sorában. A hajók engedélyezett maximális merülését már március 1-én 15 méterről 13 méterre csökkentették, ezért a hajók egy része csak csökkentett rakománnyal kelhetett át a csatornán. A térségben az elmúlt évtizedben több száraz év nehezítette a hajóforgalmat, különösen alacsonyra süllyedt a Gatún-tó vízszintje 2016-ban, 2019-ben és 2023-ban. Ezzel szemben 2010 decemberében rekord magasra emelkedett a vízszint a Gatún-tóban és a csatornát tápláló másik tóban, az Alajuela-tóban. Az árvizek miatt akkor a csatornát teljesen le kellett zárni, ami 1914-es megnyitása óta mindössze harmadszor fordult elő.
A NASA Landsat–8 műholdja OLI (Operational Land Imager) műszerével 2023. augusztus 18-án készített felvétel a Panama-csatorna déli (csendes-óceáni) bejáratáról, amelyen jól láthatók a szokásosnál jobban feltorlódott, áthaladásra váró hajók. (Kép: NASA Earth Observatory, Wanmei Liang; Landsat adatok: U.S. Geological Survey) | |||
|