Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Európai mozaik – 2022. szeptember (2. rész) Sorozatunk második részében hordozóeszközökről és az Artemis-program néhány európai vonatkozásáról lesz szó. Hordozóeszközök Elvileg szabad az út a spanyol PLD Space kisméretű, többször felhasználható rakétaszondájának első, szuborbitális repülése előtt. A bejelentésre azután került sor, hogy a cég szeptember 15-én sikeres, 122 másodperces statikus hajtóműpróbát (égetést) hajtott végre terueli (Spanyolország) tesztlétesítményében (képünkön). A mostani, teljes repülési időtartamot szimuláló égetést korábban már megelőzte egy-egy (szintén sikeres) 5 és 20 másodperces teszt. A jelenlegi elképzelések szerint a Miura-1 nevű rakéta első űrugrására legkorábban decemberben kerülhet sor a délnyugat-spanyolországi El Arenossilo Indítóközpontból.
A PLD Space jelenleg két rakétán dolgozik:
A kozmikus szállítási szolgáltatásokat nyújtó Spaceflight és a hordozórakétát fejlesztő Rocket Factory Augsburg (RFA) együttműködési szerződést írt alá az IAC-n. Ennek értelmében a Spaceflight a jövőben elhelyezheti a Sherpa OTV-t, illetve különféle „potyautasokat” az RFA rakétáin.
Az RFA jelenleg fejleszti a 30 méter magas, három fokozatú RFA ONE rakétát (képünkön), mely akár 1350 kg-nyi terhet juttathat Föld körüli pályára. A cég tervei ambiciózusok. Amikor a gyártás felfut, évi 50 (!) rakétaindítással számolnak. A Spaceflight Sherpa nevű kombinált műholdhordozója és végfokozatának alaptípusa, a kémiai hajtóműves Sherpa-LTC legutóbb szeptember elején repült a SpaceX Falcon-9 Starlink 4-20 start során. Az első RFA-Spaceflight közös repülésre legkorábban 2024 közepén kerülhet sor.
Artemis
Szeptember 19-én szintén az IAC-n került sor arra a találkozóra, melyen Bill Nelson, a NASA, és Josef Aschbacher, az ESA vezetői írtak alá közös nyilatkozatot a Hold kutatása kapcsán.
A dokumentum további európai szerepvállalást tesz majd lehetővé a NASA-vezette Artemis-programban. A szerződés részleteit az ESA novemberi miniszteri találkozójára készítik elő a következő 3 évi források biztosítása érdekében. Természetesen a legfontosabb elemek már az IAC-n ismertté váltak.
Az anyag pontosítja az európai lehetőségeket néhány tervezett projektben. Ezek szerint az ESA három űrhajóst reptethet az Artemis korai szakaszában. Ezek közül egy-egy fő repülése szinte biztosan a két európai nehézmodul (I-HAB lakómodul és ESPRIT hajtóműves és energetikai modul) üzemanyag-utántöltő elemének indításához, illetve felkapcsolásához, – azaz az Artemis-4-hez és Artemis-5-höz – kapcsolódik majd. A harmadik személy repülésének azonosítója még kérdéses.
[Az Artemis-1 személyzet nélküli Hold körüli SLS/Orion/ESM repülési próba lesz. Az Artemis-2-ben 4 fős személyzet repülhet Hold körüli pályán. Az Artemis-3 lenne az első holdraszállás, melynek során az első színes bőrű amerikainak, és az első amerikai nőnek kell eljutnia a felszínre. Az Artemis-2 esetében egy helyet már „kiadtak” egy (ma még meg nem nevezett) kanadai űrhajósnak. Az Artemis-2 és az Artemis-3 esetében viszont nem világos, hogy lesz-e lehetőség európai és/vagy japán űrhajós repülésére.]
A dokumentum megerősíti a szándékot, hogy Európa további projekteket tervez:
Az ESA reméli, hogy a fenti projektek további helyeket biztosíthatnak európai asztronautáknak az Artemisben, beleértve azt is, hogy előbb vagy utóbb egy „kontinenstársunk” lába érinthesse a Hold felszínét!
| |||
|