Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Az ESA-EU kapcsolatok alakulása (3. rész): Az együttműködés Az Európai Bizottság és az ESA csak egyes esetekben dolgozott együtt, egészen a 1980-as évek végéig. Az Európai Bizottság 1988-ban formált meg először átfogó űrstratégiát. Az 1988-as “The European Community and Space: a coherent approach” dokumentumban a Bizottság kiemelte egy átfogó politika hiányát, ami gazdasági, szociális, ipari és védelmi megfontolásokat is magában foglal, és javaslatot tett az ESA-val történő együttműködésre a távközlési, környezeti, mezőgazdasági és ipari hasznosíthatóság területén. A „The Gibson Report” (1991) tovább sürgette egy átfogó űrpolitika kialakítását, hangsúlyozta a két intézmény munkájának nagyobb összehangolásának szükségességét a kutatás és technológia területén. A “The European Community and Space: challenges, opportunities and new actions” (1992) tanulmány az új javaslatokat gyűjtötte egybe az 1988-as értekezés stratégiai céljainak kivitelezéséhez. Ezenkívül a dokumentum alapján felállították a Space Advisory Group (SAG) csoportot (űrtanácsadással foglalkozó csoport), amely mindkét intézményből rendelkezett képviselőkkel, és lehetőséget kínált az ESA és az EU számára a találkozásra és a véleménycserére. A “The European Union and Space: fostering applications, markets and industrial competitiveness“ közlemény (1996) megerősítette az űrkutatás stratégiai fontosságát az EU számára és javaslatokat dolgozott ki az európai űrpolitika definiálására.
A “Towards a coherent European approach for space” (1999) dokumentum egy konszenzus alapú bázist ajánlott a jövőbeli űrprojektek számára. Az ESA egyetértett ezzel, és felkérte a bizottságot egy európai stratégia kialakítására. A “Joint Space Strategy Advisory Group” (2000) amely ESA- és EU-tagokból állt, stratégiai dokumentumokat készített, amelyek a következő területekre fókuszáltak:
Végezetül, több mint 10 évvel az első közös beszámoló után, az ESA-EU együttműködés alapjait immár Keretmegállapodás (Framework Agreement 2002) fekteti le. A megállapodás kötelezte a feleket az együttdolgozásra s közös űrpolitika kialakítására, amelynek a végrehajtására az ESA, mint Európa űrkutatási ügynöksége hivatott. A dokumentum fontos hiányossága, hogy nem tekint tovább a projekt-orientált együttműködésen, nem határoz meg pontos feladatokat és kötelezettségeket a két intézmény számára.
A Zöld könyv (Green Paper 2003) a fontosabb vitatott kérdéseket jeleníti meg, kérdéseket vet fel és együttműködésre szólít fel, hangsúlyozza egy stabil és átlátható struktúra fontosságát egy. A tanulmány célja ötletek, kezdeményezések bemutatása, valamint széles körű tanácskozás indítványozása.
A következő lépésként a Fehér könyv (White Paper 2003) tartalmazza a javaslatok hivatalos változatát. A dokumentum lefektette az európai űrpolitika végrehajtásának módját. Ez két lépésben történhet:
Jelen pillanatban az Európai Alkotmányos Szerződés, amelyet a tagállamok és a majd csatlakozó Románia, Bulgária, illetve a jövőben valószínűleg szintén csatlakozó Horvátország és Törökország küldötteinek jelenlétében 2004. október 29-én aláírásukkal szentesítettek, önálló űrpolitikai területet állít fel az Európai Unió számára. Fontos kiemelni, hogy ez az űrpolitika nem fogja megakadályozni a tagállamokat saját gyakorlatuk alkalmazásában.
Pörneczi Eszter
(Folytatjuk...) | |||
|