Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Négy új Galileo hold állt munkába A legutóbb pályára állított négy európai navigációs műhold már sugározza jeleit a felhasználók felé. Ezzel tovább emelkedett a működő Galileo holdak száma, javítva az Európai Unió vezetésével, az Európai Űrügynökség (ESA) együttműködésében kiépülő globális hely- és időmeghatározó rendszer elérhetőségét, a szolgáltatás minőségét. Ez a műholdnégyes tavaly júliusban, egy Ariane-5 rakétával egyszerre került Föld körüli pályára. Miután az újonnan felbocsátott navigációs műholdak rendben elérik a számukra kijelölt pályát – ez a Galileo rendszer esetében valamivel több mint 23 200 km magasan van – megkezdődik fedélzeti berendezéseik tesztelése. A folyamatban számos földi létesítménynek van szerepe. A kezdeti időszakban a Francia Űrügynökségnél (CNES), Toulouse-ban dolgozó csapat működik együtt a Galileo irányítóközpontjainak (Fucino, Olaszország és Oberpfaffenhofen, Németország) munkatársaival, valamint az ESA belgiumi Redu mellett levő követőállomásával. A Galileo jelenleg 22 működő műholddal rendelkezik. A műholdakat a közepes magasságú körpályákon három különböző pályasíkba rendezve üzemeltetik. A geometria elrendezés célja, hogy a földfelszín lényegében bármely pontján, minden időben legalább négy műhold tartózkodjon a horizont felett. Ha semmi nem zavarja a vevőberendezést a mikrohullámú rádiójeleik vételében, akkor ennyi a minimálisan szükséges a vevő helyzetének kiszámításához.
Galileo irányítóközpont, Fucino. (Kép: GSA)
A Galileo kezdeti szolgáltatása már 2016 decemberében elindult, azóta minden újonnan felbocsátott űreszközzel javítottak a rendszeren. További 12 műhold gyártása folyik a német OHB vezette űripari konzorciummal kötött szerződés értelmében. A fedélzeti navigációs berendezések elkészítéséért a brit Surrey Satellite Technology vállalat felel. A következő Galileo műholdindításra várhatóan 2020-ban kerülhet sor. Abban az évben deklarálhatják a rendszer teljes kiépítettségét is (Full Operational Capability, FOC). | |||
|