Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Nyúzópróba
(Rovat: GMES - Copernicus, Környezetünk védelme , Nyereség a kontinensnek - 2014.11.03 07:15.)

Javában tesztelik az európai Copernicus program következő műholdját, a jövő tavasszal indítandó Sentinel-2A-t.

A Copernicus (korábbi nevén GMES) az Európai Unió (EU) és az Európai Űrügynökség (ESA) közös programja, amely a műholdas távérzékelési adatok környezetvédelmi és biztonsági célú felhasználását célozza. Épp a múlt héten kerültek az aláírások arra a 3,15 milliárd eurós megállapodásra, amely a Copernicus űreszközeinek elkészítését és üzemeltetését biztosítja 2021-ig. Az EU megbízásából az ESA koordinálja a Copernicus űrszegmensét. A következő uniós költségvetési ciklus alatt felbocsátott új földmegfigyelő műholdak egészen 2028-2030-ig szolgálják majd az európai felhasználókat.

A Copernicus első műholdja, a radaros távérzékelést végző Sentinel-1A idén áprilisban indult, és nemrég fejeződtek be a kalibrációs munkái. Immár szolgálatszerűen biztosítja az adatokat, amelyek a Copernicus adatpolitikája értelmében mindenki számára szabadon hozzáférhetők. A Sentinel sorozat következő műholdtípusának képviselője lesz a Sentinel-2. Ahogyan a Sentinel-1, ez is egy műholdpárost jelent majd. Egyelőre ennek is az első tagja, a Sentinel-2A következik felbocsátásra, várhatóan 2015 tavaszán. A start Vega hordozórakétával a francia guyanai Kourou űrközpontból történik. (Párja, a hasonló felépítésű Sentinel-2B 2016-ban Oroszországból, egy Rokot rakétával áll majd pályára.)

A Sentinel-2 párosa a látható és infravörös tartományban, 13 sávban érzékeny, nagyfelbontású kamerákkal repül. A műholdak elhaladásukkor 290 km széles sávban képezik majd le az alattuk levő területet. A multispektrális műholdas adatokat elsősorban a felszínborítás és a növényzet vizsgálatára, a változások követésére használják majd.

A Sentinel-2A most egy kiterjedt földi tesztelési program kellős közepén jár. A Németországban, az IABG cég München közelében fekvő telephelyén folyó mechanikai és vibrációs próbák során azt is ellenőrzik, hogyan bírja majd a műhold az elválást a hordozórakéta utolsó fokozatától. Az üzemanyagtartályt is feltöltötték 133 kg folyadékkal, hogy a szimuláció valósághű legyen. A multispektrális érzékelő esetén ellenőrizték, hogy nem juthat-e bele nem kívánt irányból fény.

A Sentinel-2A vibrációs tesztje a szállítás és a felbocsátás közben előforduló legmostohább körülményeket szimulálja. (Videó: IABG / Airbus Defence and Space)

A tesztek eddig a várakozásoknak megfelelő eredménnyel zajlanak. Érdemes megemlíteni, hogy a Sentinel-2 műholdak számos szerkezeti alkatrésze Magyarországon, a miskolci székhelyű Admatis Kft-nél készült. Hátravan még többek közt a napelemtáblák kinyitása, a hő- és vákuumkamrás tesztelés. Ha az összesen féléves tesztidőszak a menetrend szerint zajlik, az ESA 2015 márciusában hagyhatja jóvá, hogy az űreszközt a dél-amerikai starthelyre szállítsák át.

Így repül majd a Sentinel-2A, ha pályára áll a Föld körül. Négy színben 10 m-es, hatban 20 m-es, három sávban pedig 60 m-es felszíni felbontású felvételeket készíthet. (Videó: ESA / ATG medialab)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024