Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Kisműholdak intelligens akkumulátor egysége A Magyar Űrkutatási Iroda támogatásával megvalósult témapályázat keretében megkíséreltük specifikálni egy kisműhold akkumulátor egységét. Elvégeztünk bizonyos fejlesztéseket. Az összegyűlt tapasztalatokat és eredményeket kissé rövidítve ismertetjük az alábbiakban. A fedélzeti akkumulátoroknak kulcsszerepe van a világűrben működő berendezésekben. Meghibásodásuk, kimerülésük akár a legdrágább misszió végét is jelentheti, ezért a biztos rendelkezésre állásuk érdekében a megbízhatóság növelésének minden lehetőségét igyekeznek kihasználni az űreszközök megvalósításánál. A megbízhatóság növelésének hardver eszközei a tartalékolási elvek, melyek cella szinten, oszlop szinten és egység szinten jelenhetnek meg. A cella és oszlop szintű tartalékolás az ismert gyakorlati cella-struktúráknál melegtartalékoltan van kialakítva. Az egység szinten a célkitűzéstől függően lehet meleg, illetve hideg tartalékolást alkalmazni attól függően, hogy a megbízhatóság vagy az élettartam növelése az elsődleges cél. Mindkét esetben rendkívül kritikus az át-, vagy lekapcsoló elektronika komplexitása, megbízhatósága és sebessége, a hardver és a vezérlő szoftver szintjén is. A téma keretein belül olyan megoldást dolgoztunk ki, amelyben a fedélzeti akkumulátorok állapotát jellemző információk mennyiségét jelentősen megnöveltük. Az akkumulátor csomag teljes feszültségén kívül, minden egyes cellát külön mérünk, ezzel segítve a fedélzeti és a földi irányítást az optimális döntések meghozatalában és a megfelelő környezeti feltételek biztosításában. Az akkumulátor és azt felügyelő elektronika nem tárgyalható a rendszer energiaellátásától függetlenül. Az 1. ábrán egy lehetséges energiaellátó rendszert mutatunk. Tegyük fel, hogy a fedélzeten a buszfeszültség szabályozatlan, de minden pillanatban meghatározza a rendszer valamelyik eleme. Természetes módon az alábbi helyzetek (a, b, c) valamelyikével lehet számolni.
a) névleges állapot: Vbusz,min < Vbusz (t) < Vbusz,max
b) energiaszegény állapot: Vbusz,min = Vbusz (t)
c) „túl sok energia” állapot: Vbusz,max = Vbusz (t)
1. ábra Akkumulátor felügyeleti elektronika A műhold megbízható működése érdekében fontos szempont az akkumulátorok megfelelő kiválasztása és az akkumulátorok optimális működési körülményeit biztosító, megbízható elektronika kifejlesztése. A Li-ion akkumulátorok rendelkeznek az egységnyi térfogatra és tömegre vetített legnagyobb energiatároló kapacitással. Alkalmazásuk az űriparban is egyre elterjedtebb, ezért a kisműholdon is ilyen típusok alkalmazását vizsgáljuk. Az ilyen típusú akkumulátorok túltöltése illetve mélykisütése maradandó károsodást okozhat. Tehát az egyik legfontosabb feladat az egyes akkumulátor cellák feszültségének folyamatos mérése, és a megfelelő védelmi áramkörökkel kontrollálni a folyamatokat. Az akkumulátorok hőmérséklete jelentősen befolyásolja a töltés és kisütés hatásfokát, ugyanis az akkumulátor hőmérsékletfüggő belső ellenállása [Rb(T)] Pd = I2 × Rb(T) teljesítményt fogyaszt. A hőmérséklet mérése és szabályozása ezért szintén egy fontos feladat. Abban az esetben, ha elég nagy a bejövő energia, célszerű az összes cellát a maximális töltöttségi állapotba hozni. Ennek a megvalósításához szükség van az egyes cellák feszültségszintjeit kiegyenlítő ún. balansz konverterre. Egy lehetséges akkumulátor felügyeleti elektronika blokkvázlata a 2. ábrán látható.
2. ábra
Dr. Bánfalvi Antal, Dr. Szabó József | |||
|