Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Ázsiai mozaik – 2023. október (1. rész) Havonta jelentkező összefoglalónk az ázsiai és csendes-óceáni térség országai űrtevékenységének olyan híreit tartalmazza, melyek önálló cikkhez rövidek, ám talán mégis érdekesek. Namira Salim (a kép bal szélén) lett az első pakisztáni állampolgár, aki eljutott a világűr „határáig”, a Virgin Galactic október 6-i szuborbitális repülésén. Az azóta már „első pakisztáni űrhajósként” emlegetett kalandornő korábban már eljutott mindkét pólusra és ejtőernyőzött a Mount Everest környékén. A hölgy egyébként marokkói és emirátusi állampolgársággal is rendelkezik, így azután hamar kitalálták azt is, hogy ő az „első marokkói asztronauta és az első emirátusi asztronautanő”… (Itt most eltekintünk attól, hogy újraindítsuk az „űrhajós-e az a turista, aki nem jutott ki Föld körüli pályára?” vitát.)
A külső szemlélő számára teljesen sikeresnek tűnő TV-D1 Gaganyaan kísérletről részletesebb információk továbbra sem jelentek meg – és nem is biztos, hogy számíthatunk ilyenekre. Az Indiai Űrkutatási Szervezet (ISRO) ugyanakkor néhány nappal a ballisztikus és mentőrakétás kísérlet után végre nyilvánosságra hozott egy elfogadható minőségű videót, valamint pár igen jó minőségű fényképfelvételt is. Ezen túl megosztották a küldetés emblémáját is. Ezeket ajánljuk olvasóink figyelmébe.
A szuborbitális repülés után nem sokkal további részleteket közöltek a Gaganyaan programról. Ezek szerint a TV-D2, D3 és D4 repülési kísérletek mind (különféle) megszakításokat fognak tartalmazni. A TV-D2-ben egy a mostanival azonos, egyfokozatú hordozórakétát (L40) fognak használni. Ez nem más, mint az LV3 (korábban GSLV Mk.3) rakéta oldalsó boostere. Ugyanakkor a TV-D2 kabinját már ellátják azzal az automatikus rendszerrel, mely biztosítja annak megfelelő térbeli orientációját a mentőrakéta-torony leválasztása után. (A TV-D1-ben ez kizárólag kisméretű ejtőernyők feladata volt.) Az ISRO jelenleg vizsgálja, hogy a sós víz milyen károkat okozott a visszatért kabinmakettben. Ez alapján fogják eldönteni, hogy újra felhasználják-e valamelyik következő TV-D repülésben.
A személyzet nélküli orbitális repülési kísérletben beépítik az ISRO saját fejlesztésű inerciális navigációs és térbeli stabilizációs rendszerét. Az egyik ülést pedig Vyommitra, egy „nőnemű” humanoid robot foglalja el. A kabint ezekben a G-X jelzésű repülésekben természetesen már ellátják műszaki- hajtóműegységgel is. Ugyanakkor az első „G” kísérlet esetében a személyzet életfenntartó rendszere, valamint a hővédelem és az ejtőernyőrendszer is „egyszerűsített” lesz. Arról viszont, hogy ez pontosan mit jelent, ezúttal még nem derült ki semmi.
Október 26-án beszámoltunk a Sencsou-17 (Shenzhou-17) kínai űrhajó sikeres startjáról. Az űrhajó 10 perccel az indítás után levált a hordozórakétáról, majd közel 6,5 órával később már sikeresen dokkolt is a kínai űrállomáshoz. A régi személyzetnek öt napja volt az átadásra, hisz október 31-én már haza is tértek.
A Sencsou-16 visszatérő kabinja október 31-én ért földet Belső-Mongólia autonóm tartományban, benne Csing Hajpeng (Jing Haipeng) parancsnok, Kuj Hajcsao (Gui Haichao) és Csu Jangcsu (Zhu Yangzhu). (Kép: Xinhua / Li Gang)
Az új űrhajó startja óta kiderült, hogy a Sencsou-16 három utasa 70 kísérletet, illetve kísérletsorozatot végzett el öt hónap alatt. Ahogy bejelentették, a Sencsou-17 személyzete hat hónapot fog odafent tölteni, és első űrsétájukon megvizsgálják és kijavítják a mikrometeoritoktól és/vagy apró űrszeméttől itt-ott sérült napelemszárnyakat. Az továbbra sem világos, hogy az egy űrsétát is végrehajtó Sencsou-16 személyzet 6 helyett miért csak 5 hónapig tartózkodott odafent…
A kínai űrállomáshoz legközelebb a Tiencsou-7 (Tianzhou-7) automatikus nehéz teherszállító űrhajó fog csatlakozni, valamikor 2024 első felében. A Sencsou-18 háromfős személyzetének érkezésére április végén számíthatuk, és a bejelentések szerint az is egy fél éves küldetés lesz. Egyébként október 25–27. között három látványos videót is bemutatott a Kínai Nemzeti Űrügynökség (China National Space Administration, CNSA) a Sencsou-17 első 24 órájáról. Ezek rendre a startot, a dokkolást és az űrállomásba való átszállást mutatják:
Az indítás utáni sajtótájékoztatón azt is közölték, hogy rendben folyik a negyedik űrhajós osztály válogatása. Ebben (első alkalommal) már hongkongi és makaói állampolgárok is részt vesznek. (Mint emlékezetes, az 1. osztály tagjai kizárólag elsőosztályú vadászpilóta férfiak voltak. A második osztályba már válogattak szállító- és helikopterpilóta nőket a fegyveres erők állományából. A harmadik osztályba kerültek először civilek. Ők repülő-, rakéta- és űrmérnökök.)
(Folytatjuk!)
| |||
|