Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
A második H3 start A tavaly kudarccal végződött kísérlet után a Japán Űrügynökség (JAXA) újból próbálkozott, ezúttal sikerrel.
(Kép: JAXA)
A startkísérletre február 17-én magyar idő szerint 1:22-kor került sor a Tanegasima (Tanegashima) űrközpontból. A tesztrepülés célja annak bizonyítása, hogy az új H3 rakéta első kudarcából szerzett tapasztalatok alapján végrehajtott módosítások megfelelőek, és a hordozóeszköz képes elérni a tervezett napszinkron pályát. (Mint emlékezetes, a tavaly márciusi bemutatkozó repülés a második fokozat hibája miatt végződött kudarccal. A repülésben megsemmisült a napszinkron pályára szánt ALOS-3 földmegfigyelő műhold.)
Mivel továbbra is berepülésről van szó, a H3-22S változatú hordozóeszköz túl sok hasznos rakományt nem szállít. A legfontosabb hasznos teher egy repülés-ellenőrző és telemetriai műszeregyüttes, a VEP-4 (Vehicle Evaluation Payload-4). A VEP-4 tömege 2,4 tonna, de persze nem a műszerek, hanem a bepakolt súlyok miatt. Ez tehát egy tömegmakett és egy mérőrendszer kombinációja.
A rakéta ezen kívül magával viszi a CE-SAT-IE kisműholdat és a TIRSAT nevű CubeSatot. A 70 kg starttömegű (üresen 36 kg-os) CE-SAT-IE (fent) a Canon Electronics Inc. fejlesztése, tulajdonképpen az ALOS-3-ra telepített és katasztrófa-megfigyelésre, illetve téradatok gyűjtésére szolgáló képalkotó eszköz köré épített kisműhold.
A TIRSAT egy 3U (három egységes, tehát nagyjából 3 literes térfogatú) infravörös távérzékelő műhold (jobbra), amelyet a Japan Space Systems hozott létre.
A H3 rakéta TF2 jelű (Test Flight-2) startkísérletet a JAXA élőben közvetítette. Eredetileg az ALOS-4 műholdat tervezték most pályára állítani, de a H3 balsikerű TF1 repülése után most inkább nem kockáztattak egy nagy és költséges űreszközzel. | |||
|