Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Úton a Sencsou-16 A három kínai űrhajós egyike most először nem katonai háttérrel érkezett, hanem polgári foglalkozású. A kínai Tienkung (Tiangong) modulűrállomáshoz indult május 30-án magyar idő szerint 3:31-kor a Sencsou-16 (Shenzhou-16) űrhajó. A helyszín szokás szerint Csiucsüan (Jiuquan), a hordozórakéta egy Hosszú Menetelés-2F volt. A mostani a kínaiak űrállomásához küldött ötödik legénység. Startjuk előkészületeiről nemrég írtunk, de akkor még nem volt ismert a személyzet összetétele. Azt kínai szokás szerint csak a startot közvetlenül megelőzően, május 29-én hozták nyilvánosságra. A névsor több elsőséget is magában rejt. A háromfős személyzet parancsnoka, Csing Hajpeng (Jing Haipeng, született: 1966) ugyanis negyedik alkalommal repül, ezzel az ország eddigi leggyakorlottabb űrhajósa lett. (Először 2008-ban a Sencsou-7 fedélzetén utazott, majd 2012-ben és 2016-ban a Sencsou-9 és -11 parancsnokaként szolgált.) Egyik társa, Kuj Hajcsao (Gui Haichao) pedig az első olyan kínai űrhajós, aki nem a hadsereg kötelékéből érkezett. Ő egy pekingi egyetemen (Pejhan Egyetem, Beihan University) az űr- és hordozóeszközök technológiájával foglalkozó tanszék tanára. Harmadik társuk ugyancsak újonc, Csu Jangcsu (Zhu Yangzhu). A személyzet két fiatalabb tagja egy két évtizeddel későbbi nemzedéket képvisel: 1986-os születésűek, a kínai űrhajós-kiválasztás harmadik, 2020-ban lezárult körében kerültek be a csapatba – társaik közül elsőkként.
A Sencsou-16 űrhajósainak csoportképe, balról jobbra Kuj Hajcsao, Csing Hajpeng (parancsnok) és Csu Jangcsu. (Kép: Xinhua)
A két katona, Csing és Csu a Tienkung űrállomás irányításáért, működtetéséért, a műszaki kísérletekért lesz felelős. Kuj fő feladata a tudományos kísérleti program vezetése lesz. Szakmai hátterüket tekintve most először ennyire vegyes a személyzet összetétele. A kínai emberes űrprogramért felelős ügynökség (China Manned Space Agency, CMSA) 2020-as űrhajós osztályában egyébként hét pilóta, hét fedélzeti mérnök és négy küldetésspecialista szerepel (17 férfi és 1 nő). Több mint két éven át tartó kiképzésük után mostanra készen állnak az űrrepülésre, ketten közülük helyet is kaptak a Sencsou-16 fedélzetén.
Az űrhajósok, akiknek a küldetése várhatóan 5 hónapig tart majd, rövid időre együtt laknak majd az űrállomáson az előző Sencsou-15 űrhajó legénységével, akik hamarosan visszatérnek a Földre. A Sencsou-16 csapata több űrsétát hajt majd végre, és felügyeli űreszközök érkezését is, amelyek közt lesz teherűrhajó és a kínai űrteleszkóp is. Ez utóbbi, a Hubble-űrtávcsőhöz hasonló kategóriájú Hszüntien (Xuntian), más néven Chinese Space Station Telescope (CSST) idővel a Tienkung űrállomáséval megegyező magasságú és hajlásszögű pályára kerül. Így időnként, ha a szükség úgy hozza, az űrállomás közelébe való manőverezésével is megoldható lesz a helyszíni szervizelése. A Sencsou-16 személyzetének rutinfeladatai közé természetesen nem csak az űrállomás fenntartása, de a kísérleti program elvégzése és tudományos ismeretterjesztő előadások is szerepelnek.
A személyzet névsorát bejelentő sajtótájékoztatón elhangzott még, hogy rendben folyik a negyedik kínai űrhajóscsoport 2022-ben megkezdődött kiválasztása. A következő űrhajós-gerációt alkotó jelöltek névsora idén év végéig véglegesedik. Várhatóan 12–14 fő kezdheti majd meg jövőre a kiképzést. Most először Hongkong és Makaó polgárai is számításba jöhetnek a küldetésspecialista posztra. Idén márciusra több mint 100 fősre szűkült a teljes névsor, közülük 10-nél többen érkeztek Hongkongból és Makaóból. A pilóta posztokra továbbra is aktív katonai szolgálatot töltő jelöltekből válogatnak, de a küldetésspecialisták mellett a fedélzeti mérnökök is érkezhetnek a polgári életből, az űriparból vagy az egyetemekről.
Az említett tájékoztatón, amelyet Lin Hszicsiang (Lin Xiqiang), a CMSA igazgatóhelyettese tartott, megint szóba került a kínai űrállomásra várt külföldi űrhajósok kérdése is. Eszerint a kínaiak – a meglevő tudományos kísérleti együttműködéseken túl – továbbra is szívesen látnák más országok polgárait a Tienkung fedélzetén dolgozni. Most, hogy lényegében elkészült a bázis és évi két repüléssel rendszeresen folyik a személyzetcsere, elvben erre is lehetőség nyílna. | |||
|