Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
CubeSat ikrek Jövő év elején Kínából indulhat az ESA legújabb és legnagyobb technológiai kísérleti CubeSat műholdpárosa, a GomX–4 ikrek. A két műholdat 2018. február 1-jén Kínából, Hosszú Menetelés–2D rakétával szándékoznak pályára állítani. Az ikrek egyike, a GomX–4B az ESA műholdja, míg a vele csaknem teljesen azonos felépítésű GomX–4A a dán védelmi minisztériumé. A két műhold egymástól 4500 km távolságban, 450 km magas pályán kering majd, miközben a műholdak közötti kommunikációs kapcsolatokkal kísérleteznek és a műholdakon hajtóműveket is kipróbálnak. Mindkét GomX–4 műhold hat egységes (6U) CubeSat lesz, vagyis kétszer akkora, mint a sorozat előző tagja, a 2015-ben az ISS-ről pályára állított GomX–3.
Fantáziarajz a Föld körül keringő GomX–4 párosról. (Kép: GomSpace)
A műholdakat a CubeSatokra specializálódott dán GomSat cég építette, a páros ESA tagját az ESA technológiafejlesztési (GSTP) programja terhére kötött szerződés, a másikat a dán védelmi minisztériummal kötött külön szerződés alapján. A két műhold tesztjeinek többségét Dániában a GomSpace cég telephelyén és más dán cégeknél végezték. Kivételt képeztek a termovákuum tesztek, amelyeket az ESA ESTEC űrközpontjában (Noordwijk, Hollandia), a Mechanikai Rendszerek Laboratóriumában (Mechanical Systems Lab) végeztek el. A tesztek befejeződtek, ezután szállítják a két műholdat Kínába, ahol a start előtt töltik fel az üzemanyagtartályaikat. A február 1-re tervezett startnál a fő hasznos teher a kínai CSES–1 szeizmo-elektromos méréseket végző műhold lesz, ezzel együtt áll pályára a két európai CubeSat.
A GomX–4 műholdpár 2017 júniusában az ESA Mechanikai Rendszerek Laboratóriumában. (Kép: ESA)
A két műhold az ESA Mechanikai Rendszerek Laboratóriuma termovákuum kamrájában. (Kép: ESA / GomSpace)
A kommunikációs kísérletek során annak a szoftver alapú rádiós rendszernek az újabb változatát fogják kipróbálni, amelynek előző változata a GomX–3 műholdon már működött. A CubeSatokkal végzett kommunikációs kísérletek azért fontosak, mert a műholdak közti kommunikáció révén a jövő CubeSat konstellációit alkotó nanoműholdak gyorsabban tudják eljuttatni adataikat a felhasználókhoz. A műholdak kísérleti, hideggázas hajtóműveit a GomSpace tulajdonában álló svéd Nanospace cég építette (a korábban a Swedish Space Corporation tulajdonában álló céget 2016-ban felvásárolta a GomSpace). A műholdak fedélzetére felkerült továbbá a HyperScout hiperspektrális (45 sávban működő, a Földet figyelő, környezetvédelmi adatokat gyűjtő) képalkotó berendezés, amelyet a holland Cosine Research cég készített. Helyet kapott egy miniatűr csillagkövető egység, az ugyancsak holland Innovative Solutions in Space (ISIS) alkotása. Az ESA fedélzeti kísérlete különböző alkatrészek sugárzásállóságát vizsgálja, az ADS-B antennát pedig repülőgépek követésére fogják használni.
A GomX–4B lemágnesezése az ESTEC-ben. Az eljárás során ellentétes irányú mágneses tér alkalmazásával csökkentik az egyes alkatrészek saját mágneses terét. A „mágneses tisztítással” javítani lehet a műhold helyzetstabilizálást a Föld mágneses teréhez képest végző mágneses stabilizáló egységek hatásosságát. (Kép: ESA / GomSpace)
Pályára állításuk után mindkét műhold beállítja saját és antennái helyzetét. Ezután a GomX–4B fokozatosan távolodni kezd testvérétől, miközben 100 kilométerenként megállítják a távolodását, és mindannyiszor ellenőrzik a műholdak közötti kommunikáció működését, minőségének változását a távolsággal. A távolítást a már említett, hideggázas hajtóművel végzik, mindaddig, amíg el nem érik a 4500 km távolságot a két műhold közt. Azért éppen ennyit, mert ha egy 10 műholdból álló konstelláció tagjai azonos pályán egyenletesen elosztva keringnek a Föld körül, akkor nagyjából ennyi két szomszédos műhold távolsága. | |||
|