Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
A biztosítók belerokkannának... ...ha vállalnák az űrbeli ütközések okozta károk megtérítését. Az első fecske már kiszállt. Mi sem jelzi megbízhatóbban, milyen nagyra nőtt az alacsony Föld körüli pályán a műholdak ütközésének veszélye, mint a biztosítási matematikusok kockázatbecslése. Mindenesetre ennek alapján az űreszközök biztosítására szakosodott Assure Space ügyvezető igazgatója a Satellite 2020 konferencián bejelentette, hogy év eleje óta már nem kötnek biztosítást az alacsony Föld körüli pályán keringő műholdak ütközése okozta kárra. Természetesen továbbra is készek biztosítási szerződést kötni a rakétaindításokra, a geostacionárius pályán működő műholdakra, a Nemzetközi Űrállomást kiszolgáló küldetésekre és az alacsony Föld körüli pályán csak keresztülhaladó űreszközökre. Ha viszont valamelyik ügyfelük egy évig LEO pályán keringő műholdra szeretne biztosítást kötni, akkor elhárítják a kérést, az ügyvezető igazgató megfogalmazása szerint azért, mert „a jelenlegi helyzetben nem tudjuk pontosan számszerűsíteni a valós kockázat nagyságát”. Ha az ügyfél ragaszkodik a biztosításhoz, azt az Assure Space csak úgy hajlandó megkötni, ha az ütközéseket kizárják a szerződés körébe tartozó károkok közül. A jövőben a cég az újonnan kötött szerződéseik szerint semmiféle ütközés okozta kárért nem hajlandó fizetni, függetlenül attól, hogy elsődleges ütközésről van szó, vagy a biztosítani kívánt műholdat egy korábbi ütközésből származó törmelékdarab találja el. A biztosítókon kívül a műholdak üzemeltetői és az űrszeméttel foglalkozó szakemberek is egyre gyakrabban és egyre erőteljesebben figyelmeztetnek arra, hogy az alacsony Föld körüli pálya túlzsúfolttá válik, ami növeli az ütközések kockázatát. Erre utal az ütközésközeli helyzetek gyakori előfordulása is. Mint korábbi cikkeinkben írtunk róla, januárban kis híján összeütközött egy 18 méterre kinyúló antennával felszerelt amerikai katonai műhold és egy 1 tonnás, üzemképtelen csillagászati műhold. Tavaly szeptemberben az ESA Aeolus műholdjának kellett kitérnie a SpaceX egyik Starlink műholdja elől, hogy elkerüljék az ütközést.
Az ESA Aeolus műholdja, amelynek tavaly szeptemberben ki kellett térnie a SpaceX egyik Starlink műholdja elől, hogy elkerüljék az ütközést. (Fantáziakép: ESA ESTEC)
(A biztosító cég óvatossága vélhetően azt jelzi, hogy közelinek tartják azt a pillanatot, amikor működésbe lép az úgynevezett Kessler-szindróma, amikor a bekövetkező ütközés során keletkező törmelékdarabok kaszkádszerűen újabb ütközéseket okoznak, ami az űrszemét rohamos sokasodását okozza. A jelen helyzetben az egyes ütközések valószínűsége statisztikusan becsülhető ugyan, a ténylegesen bekövetkező ütközés pillanata azonban nem, különösen nem hosszabb távon. Így azt sem mondható meg, mikor következik be a Kessler-szindrómát kiváltó ütközés. Az Assure Space szakembereinek becslése szerint félő, hogy hamarabb, mint szokásos szerződéseik futamideje. Ha más biztosítók is követik a példát, akkor valóban súlyos a veszély. – B.E.)
| |||
|