Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Zavar a levegőben
(Rovat: Környezetünk védelme - 2021.04.17 07:15.)

Az elmúlt hetek két nagy figyelmet kapott eseménye, a szicíliai Etna kitörése és a Szuezi-csatornába beszorult teherhajó ügye kicsit „összekeveredett”.

Mint emlékezetes, a Szuezi-csatorna déli, a Vörös-tengerhez közel eső szakaszán az Ever Given óriás konténerszállító hajó március 24-én keresztbe fordult, és hat napon át eltorlaszolta a forgalmas vízi útvonalat. Az eseményről – magáról a szűk csatornába szorult hajóról és az incidens nyomán feltorlódó többi hajóról – számos műholdkép látott napvilágot. Most szerdán (április 14-én) a Magyar Távirati Iroda is közzétette azt a hírt, mely szerint a március végén a Szuezi-csatorna Földközi-tengeri bejáratánál veszteglésre kényszerülő több mint 350 teherhajóból jelentős mennyiségű kén-dioxid-szennyezés került a levegőbe. Mindezt állítólag az európai Copernicus földmegfigyelő programnak a légszennyező anyagok detektálására alkalmas Sentinel-5P műholdjával, annak a Tropomi nevű műszerével mutatták ki.


A kén-dioxid (SO2) oszlopsűrűsége a Földközi-tenger körzetében, március 25-én, a Sentinel-5P mérései alapján. (Kép: Copernicus Sentinel adatok 2021 / BBC)

Nos, a hír csak részben volt igaz. A műholdas mérések valóban számottevő többletet mutattak kén-dioxidból, de annak forrásai nem lehettek a hajók. Ehelyett a február óta ismét aktív szicíliai vulkán, az Etna kitörése nyomán a levegőbe került gázról volt szó. Ez a légáramlatokkal a keletkezési helyétől több ezer kilométerre, a Földközi-tengeren és Afrika északi partvidékén át egészen a Sínai-félszigetig eljutott kén-dioxid jelent meg a Sentinel-5P mérési adataiból készített képen.

A tévedés tényéről és a műholdas adatok helyes magyarázatáról a BBC frissített hírében olvashatunk ugyan, de a magyar sajtóban már nem mindenhol jelent meg a korrekció. A környezetszennyező – például savas esőket, az embereknél pedig egészségügyi problémákat okozó – kén-dioxid egyébként valóban származhatna a hajók üzemanyagának elégetéséből, bár talán nem ekkor koncentrácóiban. Az utóbbi években a Nemzetközi Tengerhajózási Szervezet (International Maritime Organization, IMO) határértékeket vezetett be a felhasználható olaj kéntartalmára vonatkozóan. Ugyanakkor a légkörbe kerülő SO2 másik jelentős forrása, a vulkáni tevékenység fölött az embereknek nincs szabályozó hatalma... Az egyetlen védekezési lehetőséget az adja, ha nyomon követik a jelentős szennyeződések megjelenését és terjedését, hogy előre jelezhessék a legrosszabbnak ígérkező napokat. Ehhez a műholdas mérések és az időjárási modellek együttes alkalmazása kínál megoldást.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024