Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Tovább bővülő szélessávú mobil VSAT kapacitás (2. rész) Az amerikai KVH a globális tengerészeti VSAT piac legjelentősebb szereplője. A cég ennek ellenére a közelmúltban jelentős kapacitásbővítésbe kezdett. Sikerükön keresztül cikksorozatunk előző részében már bemutattuk a VSAT (Very Small Aperture Terminal – nagyon kis átmérőjű antennával működő terminál) elvét és a lehetséges szolgáltatásokat, és a KVH szolgáltatási területeit. A mostani, befejező részben röviden bemutatjuk a szükséges eszközöket. A KVH által fejlesztett, és kifejezetten a szélessávú mini-VSAT piacra szánt TracPhone antennacsalád 85%-kal kisebb méretű, mint más gyártók eszközei. Jelenleg három típusuk létezik (lásd a fotót): a 37 cm-es TracPhone V3-IP, a 60 cm-es TracPhone V7-IP és a 110 cm-es TracPhone V11-IP. Minél nagyobb az antenna, annál nagyobb lehet az adatforgalom. A cég a TracPhone-t 2012-ben vezette be, és idén február végén a KVH már az 5000-edik példányt szállította le ügyfeleinek.
Az antennákhoz természetesen tartozik egy integrált modemdoboz (Integrated CommBox Modem – ICM), melyet vagy a parancsnoki hídon, vagy a közösségi helyiségben helyeznek el. Ez nem csak a lakásunkban megszokott (kábeltévés) „setbox”, vagy „topbox” funkciókat (hálózatkezelés, modem funkciók) látja el, de gondoskodik arról is, hogy a műanyag burkolat alatt rejtőző forgatható és billenthető parabolaantennát mindig a geostacionárius műhold irányába állítsa, forgassa.
A rendszert felhasználó leginkább két architektúrával találkozik. Az egyik esetben az adatátvitelt és a tartalomszolgáltatást maga a KVH biztosítja Mini-VSAT Broadband néven. A másik esetben a jól ismert INMARSAT szolgáltatást használja a hajó. A KVH képes fedélzeti rendszert biztosítani mindkét megoldáshoz. Az eredmény mindkét esetben egy azonos felhasználói élmény: fix telefonvonalak, internetet elérő asztali és laptop számítógépek használata a hajón (lásd a lenti képet).
Cikkünk első részében volt szó arról, hogy a KVH ma már tartalomszolgáltatást is nyújt. Ehhez a cégcsoporton belül létrehoztak egy önálló vállalkozást KVH Media Group néven. Ez állítja elő a különféle tartalmakat. A NEWSlink nevű természetesen híreket „gyárt”, míg a MOVIElink hollywoodi filmeket vásárol és ad tovább. Hasonlóképpen a SPORTSlink és a MUSIClink is saját gyártású csatorna. Talán érdekesebbek a „szakmai” tartalmak. Itt a KVH Media Group már kooperációt végez az eredmény érdekében. A CHARTlink és a FORECASTlink (térképi és időjárás-előrejelzési) tartalmakat például olyan vezető szolgáltatókkal állítják elő, mint a Jeppesen, a Transas és az AWT. A legújabb ötlet – a távoktató TRAININGlink – megvalósításához pedig 2014 júliusában felvásárolták a Videotel nevű tengerészeti képző és továbbképző céget.
A KVH példája jól mutatja, hogy egyrészt az űrtechnológiai fejlesztések, jelesül az űrtávközlés térhódítása, másrészt bizonyos piaci rések (tengerészeti kommunikációs igények) hogyan „nevelhetnek fel” egy nem űrtechnikai céget, generálhatnak új termékeket és szolgáltatásokat, hozhatnak létre magasan képzett munkahelyeket, és ezen keresztül állami adóbevételeket. Ez, mint láttuk, olyan esetben is igaz lehet, amikor egy cég nem fedélzeti (space qualified) eszközöket fejleszt és gyárt, hanem az űrtevékenység eredményét „idelent” kívánja hasznosítani. | |||
|