Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Távközlési műhold, félgőzzel
(Rovat: Lássuk és halljuk egymást - 2020.02.04 07:15.)

A tavaly októberben indított Eutelsat-5 West B csak kapacitásának 45%-át tudja majd használni a geostacionárius pályán.

Mint már október végén megírtuk, a Northrop Grumman GEOStar-2 platformjára épített űreszköz napelemtábláival adódtak gondok nem sokkal a felbocsátás után. A távközlési berendezéseket az Airbus Defence and Space szállította. Most kiderült, hogy a geostacionárius pályán 5° nyugati hosszúság fölött állomásozó műhold most áll üzembe, de tervezett kapacitásának alig a felét tudja majd hasznosítani az üzemeltetője.


(Fantáziakép: Northrop Grumman)

A lefolytatott vizsgálatok szerint az Eutelsat-5 West B egyik napelemtáblája nem működik megfelelően, nem lehet rendesen beállítani. Emiatt a fedélzeten kevesebb elektromos teljesítmény áll rendelkezésre a Ku-sávú transzponderek számára. Mindenesetre a műholdon az Európai GNSS Ügynökség (European GNSS Agency, GSA) megbízásából elhelyezett, az EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay System) navigációs kiegészítő rendszerhez tartozó GEO-3 jelű adó rendben működik majd, néhány hónapos késés után hamarosan a felhasználók rendelkezésére állhat. Az EGNOS feladata az amerikai GPS és az európai Galileo műholdrendszerek adatainak kiegészítése, pontosítása, a megfelelő vevőberendezéssel rendelkező felhasználóknak a rendszerek állapotáról szóló aktuális információval való ellátása. Fő alkalmazási területe a légi közlekedés, azon belül is a repülőterek megközelítése és a leszállás.

Az Eutelsat várakozásai szerint a cég bevételei már ebben a pénzügyi évben is (június végéig) 5–10 millió euróval csökkennek a hiba következtében. Az EGNOS jeladó elhelyezéséért a GSA évente közel 7 millió eurót fizet az Eutelsat számra, ami a 15 évesre tervezett élettartam alatt 102 milliót jelent. A távközlésiműhold-üzemeltető vállalat most üzemanyag-takarékos, az egyenlítői síkkal nagyobb szöget bezáró pályán igyekszik minél tovább működtetni az eredetileg lecserélésre szánt, 17 és fél éves Eutelsat-5 West A műholdját. Így kevesebb hajtóanyagot emészt fel a pozíció tartása, és vannak olyan felhasználók, akik számára ez is megfelelő. Más ügyfeleket szomszédos műholdakra próbálnak átállítani. Az Eutelsat-5 West B-t Franciaországban és Európa más országaiban főleg műsorszórásra, a Közel-Keleten és Észak-Afrikában szélessávú adattovábbításra szánták. A cég még nem döntött arról, hogy mekkora biztosítási összegre nyújtja be kártérítési igényét. Az űreszköz a starttal kapcsolatos balesetre és az azt követő éven belüli meghibásodásra legfeljebb 173 millió euró kárértékre kötött biztosítást.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024