Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Újabb két O3b mPOWER Az új generációs O3b távközlési műholdak sorozatának ötödik és hatodik példánya egy Falcon-9 rakétával indult. A luxemburgi székhelyű távközlésiműhold-üzemeltető, a SES megbízásából a SpaceX korábban tavaly decemberben, illetve idén áprilisban állított pályára két-két űreszközt az O3b mPOWER szériából. Az O3b mPOWER-5 és -6 műholdak startja a floridai Cape Canaveral támaszpontról november 12-én magyar idő szerint 22:08-kor történt. (Más jelöléssel az FM25 és FM26 műholdakról van szó, a számozásnál figyelembe veszik az első generációs műholdrendszer 20 tagját is.)
A harmadik pár az O3b mPOWER műholdakból, a startra való előkészítésük során. (Kép: SpaceX)
Az O3b (a rövidítés jelentése: Other 3 billion, vagyis az a 3 milliárd földlakó, akik nem rendelkeznek megbízható szélessávú internetes hozzáféréssel) mPOWER műholdjai közepes, 8000 km körüli magasságú pályákon, az egyenlítői sík közelében keringenek a Föld körül. Feladatuk internetes adatátjátszás. A második generációs O3b műholdrendszerbe eredetileg 11 űreszközt szántak, de szó van további két példány elkészítéséről is.
A közepes magasságú (Medium Earth Orbit, MEO), egyenlítői pályákat használó második generációs O3b műholdrendszer működési elve. (Kép: SES)
Az O3b rendszer előfizetői jellemzően kormányzati szervezetek és vállalatok (például távközlési cégek, repülőtársaságok, óceánjáró hajók üzemeltetői). A lefedettség az 50° északi és déli szélességek közötti területekre terjed ki, ahol egyébként az emberiség túlnyomó része él. Az O3b segítségével a legeldugottabb helyeken vagy hajókon is a földi hálózatokéval összemérhető sávszélességet tudnak kínálni a felhasználóknak. A második generációs O3b műholdsorozat építője a Boeing, az irányítható nyalábok száma műholdanként meghaladja a 4000-et.
Az O3b mPOWER műholdak felbocsátása 2024-ben folytatódik, várhatóan a második félévben kerül sor a 7. és 8. példányra. További három műhold 2025-ben, az utolsó kettő pedig 2026-ban startolhat. A mostani páros indítását a már pályán levő négy műholddal tapasztalt technikai problémák késleltették. Azokon számos esetben váratlanul lekapcsolt a tápellátás. A jelenséget és javítás lehetőségét a gyártó Boeing szakembereinek bevonásával vizsgálták, miközben a megnyugtató megoldás megszületéséig az újakat természetesen nem szerették volna felbocsátani. | |||
|