Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

A hosszabbítás hosszabbítása
(Rovat: Lássuk és halljuk egymást - 2024.05.28 07:15.)

Az Intelsat meghosszabbítja a Northrop Grumman leányvállalatával a távközlési műholdjai üzemidő-hosszabbításáról kötött szerződéseket.

A műholdas távközlési cég geostacionárius pályán keringő Intelsat-10-02 műholdjához 2021-ben csatlakozott a Nothrop Grumman MEV-2 (Mission Extension Vehicle-2) nevű speciális, kifejezetten az elöregedő, de még hasznos szolgáltatásokat nyújtó űreszközhöz küldött üzemidő-hosszabbító műholdja. Ez volt az első alkalom, hogy két aktív kereskedelmi műhold összekapcsolódott a felszín felett 36 ezer km magasban. A Nothrop Grumman üzemeltetést végző leányvállalatával, a Space Logiscic céggel most aláírt új szerződés értelmében a MEV-2-t az eredeti megállapodásban szereplő öt éven túl még további négy évre „felbérelték”, hogy az Intelsat-10-02 akár 2030-ig is működőképes maradhasson.

A geostacionárius műholdakat általában 15–20 éves hasznos élettartamra tervezik, akkorra fogy ki a fedélzeti hajtóanyaguk, amelyre a pálya tartása céljából van szükség. Az Intelsat-10-02 immár 2004 óta nyújt műsorszórási és szélessávú adatátviteli szolgáltatásokat ügyfeleinek Európában, a Közel-Keleten, Afrikában és Dél-Amerikában. A norvég Telenor Satellite céggel partnerségben mintegy 18 millió európai háztartásba közvetítenek több mint 900 televíziós csatornát.


Egy üzemidő-hosszabbító MEV egy geostacionárius távközlési holdhoz csatlakozva. (Fantáziakép: Northrop Grumman)

Május 23-án az Intelsat azt is bejelentette, hogy meghosszabbította szerződését a MEV-1-re is. A Northrop Grumman első, úttörő jellegű üzemidő-hosszabbító műholdja 2020-ban az Intelsat-901-hez dokkolt. Azt a távközlési műholdat akkor már kivonták a szolgálatból és a geostacionárius pályaív fölött néhány száz km-rel húzódó ún. temetői pályára helyezték, hogy ne legyen útjában az érkező újabb műholdaknak. A MEV-1 onnan vontatta vissza. A még 2001-ben felbocsátott Intelsat-901 szolgáltatási területe Észak- és Dél-Amerika, Afrika és Európa. Amikor az eredeti, 5 évre kötött megállapodás 2025-ben lejár, a MEV-1 feladata lesz visszahelyezni az Intelsat-901-et temetői pályára – akkor már véglegesen. Ha minden jól megy, a Space Logistics utána még további öt éven át egy másik geostacionárius távközlési műholdba is új életet lehelhet. Még nem dőlt el, hogy mikor és melyik lesz az.

Mindkét MEV-et úgy tervezték, hogy 15 éves névleges élettartamuk alatt akár többszörös szervizelési feladatokat is elláthassanak. Ugyanakkor a Space News értesülései szerint a meghajtásukkal gond lehet, csökkentett üzemmódban működnek, és a probléma kihathat a várható élettartamukra is. A Northrop Grumman nem kommentálta az értesüléseket.

A Space Logistics új típusú, MRV (Mission Robotic Vehicle) nevű kiszolgáló műholdja 2025-ben indulhat a SpaceX Falcon-9 rakétájával. Azt egy robotkarral szerelnék fel, amely hajtóműegységek „csomagjait” helyezné el a megfiatalítandó geostacionárius műholdakra, kitolva azok aktív élettartamát. Az első MRV három ilyen csomagot (Mission Extension Pod, MEP) vinne magával, kettőt az Intelsat, egyet az ausztrál Optus megbízásából. Az Intelsat egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy mely műholdjai kapnának az egyenként 400 kg-os MEP-ekből. A Space Logistics szerint a megrendelők olcsóbban jönnek ki a plusz hajtóműcsomagokkal, mint ha egy MEV-et csatlakoztatnának a saját műholdjuk üzemidejének meghosszabbítására.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024