Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Európai mozaik – 2024. június–július (1. rész) Sorozatunkban az ESA és az európai országok űrtevékenységének olyan híreivel jelentkezünk, melyek önálló cikkhez rövidek. A nyári szabadságok miatt ezúttal két hónapról találnak összeállítást. Airbus Az Airbus Defence and Space építheti az Al Yah Satellite Communications Company PJSC (Yahsat) két alacsony pályás (LEO) és két geostacionárius (GEO) távközlési holdját. Ezt az emirátusi vállalat június 10-én jelentette be. A LEO holdak az európai cég Arrow platformján (műholdbusz) épülhetnek, de további részleteket nem közöltek. (Az Arrow-ról tudható, hogy akár távközlési, akár távérzékelési vagy többcélú műholdak is kialakíthatók rajta. A Yahsat pedig már korábban jelezte, hogy a jövőben több pályán is kíván űreszközöket üzemeltetni.) A két új geostacionárius távközlési hold az Al Yah-4 (AY4) és az Al Yah-5 (AY5) – képünkön – lesz, ezek az Airbus Eurostar Neo platformján épülnek. A hasznos teher a pályán átkonfigurálható, pl. a nyalábok által kiszolgált területek, kapacitások és a frekvenciák változtathatóak. A két műhold a Közel-Kelet, Afrika, Európa és Ázsia nagy részén biztosít védett kommunikációs lehetőséget a kormányzati megrendelőknek.
A két új űreszköz a korosodó (és még az Airbus Eurostar platformján épített) Al Yah-1-et és -2-t fogja váltani. Ezeket még 2011-ben, illetve 2012-ben indították. Az AY4 és AY5 legkorábban 2027-ben és 2028-ban indulhat, tervezett élettartamuk 15 év. Egyébként az Airbus jelenleg is épít egy holdat az emirátusi Yahsatnak. Ez a Thuraya-4 (T4), amely legkorábban 2024 végén indulhat és a következő évben állhat szolgálatba. A június 24-i tőzsdezárás után jelentette be az Airbus, hogy 900 millió eurós (közel 1 milliárd dolláros) veszteséget terhel a Space Systems üzletág könyveibe, „egyes műholdprogramok csúszása, és a kereskedelmi repülőgépek szállításának lassúsága miatt”.
Az új, most leszerződött SATCOMBw-3-as sorozatnak (lent) szintén két tagja lesz, és a „Bw-2”-ket váltják, azonos pozícióban, de megnövelt képességekkel. A 6 tonna induló tömegű holdak az Airbus DS Eurostar Neo buszán épülnek, és a beszállítók között (természetesen) egy sor német vállalat lesz, az OHB-val az élen.
Ariane-6 Korábban beszámoltunk az új európai nehézrakéta bemutatkozó repüléséről, és azt megelőzően több cikkben és hírben mutattuk be rakományát. Az alapvetően sikeres küldetés után nem sokkal jelentek meg közlemények és fotók két „ifjúsági” kísérletről.
Az egyik az ESA-nál dolgozó pályakezdő szakemberek által épített, és a rakéta működését megörökítő YPSat. Nos, a fiatalok jó munkát végeztek, hisz eszközük megörökített mindent, amit elhelyezése lehetővé tett, tárolta az adatokat, majd a várt időpontban leküldte a képeket és videókat. A fájlok között megtalálhatók az orrburkolat leválását, CubeSatok indítását, valamint a Földet megörökítők (fent) egyaránt. Ezen túl jól vizsgázott az a két kísérlet is, melyek közül az egyikben az YPSat a repülési pálya mentén rögzítette a Föld mágneses terének változásait, a másikban pedig lehetővé tette, hogy rádióamatőrök kapcsolatba lépjenek az YPSattal.
(Folytatjuk!) | |||
|