Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Startra kész az IXV Rendben halad az ESA történetének első, manőverezésre is képes visszatérő berendezésének startelőkészítése. Az európai Vega rakéta orrán szuborbitális repülésre induló IXV automatikus kísérleti siklójármű indítási ablaka 2015. február 11-én, magyar idő szerint 14 órakor nyílik, és 103 percig lesz nyitva. A startot eredetileg 2014 őszére tervezték, ám Kourou környékén komoly nemtetszést váltott ki, hogy a rakéta ezúttal nem a szokásos keleties (az Atlanti-óceán felett húzódó) pályán, hanem nagyjából ellenkező irányban, a Föld forgásával ellentétesen, és így a kontinentális területek felett fog emelkedni. Az aggodalmak miatt további számításokat kellett készíteni és biztonsági garanciákat kellett vállalnia az indításért felelős Arianespace vállalatnak. Ez, és a végső engedélyeztetés pedig hónapokat vett igénybe.
Üzemanyaggal töltik fel az IXV-t. (Fotó: ESA / CNES / Arianespace – Photo Optique Video du CSG – P. Piron)
Ha minden a tervek szerint alakul, akkor a Vega rakéta 400 km magasba emeli a nagyjából kisautó méretű, és 1845 kg induló tömegű IXV-t (Intermediate eXperimental Vehicle), amely onnan, egy meredek siklással indul majd el a Csendes-óceánon kijelölt leszállási pont irányába. A Föld légkörébe a jármű mintegy 7,5 km/s sebességgel fog belépni, ami nagyon közel van ahhoz a sebességhez (7,9 km/s), mellyel a Föld körüli pályáról (például egy űrállomásról) térne vissza.
Az IXV függőlegesbe állítása. (Fotó: ESA / CNES / Arianespace – Photo Optique Video du CSG – P. Baudon)
Bár a vízfelszíni leszállási pontot végül csak 10 km-es pontossággal és ejtőernyővel fogja elérni, ez mégis jelentős előrelépés lenne az Európai Űrügynökség (ESA) történetében. Ne felejtsük el, hogy az ESA embereket önerőből (saját eszközzel) nem küldött soha a világűrbe. Az Európában kifejlesztett nehéz teherűrhajókat (ATV) pedig, bár több példányuk is megépült és sikeresen el is jutott a Nemzetközi Űrállomáshoz, soha nem is tervezték visszatérésre. Ennek megfelelően, az ATV-k a felsőlégkörben (a beléjük zsúfolt hulladékkal együtt) elégtek.
Az ESA-nak eddig mindössze egyetlen – sikeres – próbálkozása volt arra, hogy a világűrből visszatérni képes eszközt hozzon létre. Ez az 1998-ban kipróbált – és az Apollo űrhajók visszatérő egységére emlékeztető – Atmospheric Reentry Demonstrator (ARD) volt. Ez akkor 830 km magasra jutott és repülése végén ejtőernyővel ereszkedett le. Bár a kísérlet sikeres volt, a programot nem finanszírozták tovább.
Most az európai mérnökök igyekeznek továbblépni! Az IXV-t többször is használható hővédelemmel látják el, és a légkör határán nem annyira ballisztikus, mint inkább siklópályán jut majd keresztül. Ehhez az amerikai X-37B, és a korai szovjet „űrcsónak” kísérletekben már bevált „lifting body” alakúra építették. Ezt még azzal is megfejelték, hogy a test végén két, együtt vagy külön-külön is mozgatható magassági kormánylapot alakítottak ki. Ezek együtt mozogva a jármű bólintási szögét, míg külön mozgatva dőlési (és ezáltal fordulási) szögét tudják változtatni. Ez pedig azt jelenti, hogy a repülés végső fázisában az IXV manőverezésre is képes lesz, akárcsak egy űrrepülőgép. | |||
|