Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Angara nehézakéta, először Vosztocsnijból Közel egy évtizede próbálták ki először az orosz Angara-A5 rakétát, most volt a negyedik tesztrepülés – de a távol-keleti starthelyről az első. Az orosz Angara-A5 (Angara-5) hordozórakétával az elavultnak számító Proton nehézrakétákat szeretnék felváltani, de a fejlesztés csigatempóban halad. Az eddigi tesztrepülések során – beleértve a mostanit is – hasznos teher még sosem került a rakéta orrkúpja alá. Először 2014 decemberében az észak-oroszországi Pleszeckből indítottak egy tesztrepülést. Azt nem kevesebb mint 6 évre rá, 2020 decemberében követte a második. Az Angara-A5 harmadszor is Pleszeckből indult próbarepülésre, 2021 decemberében. Akkor a korábban alkalmazott Briz-M végfokozatok helyett a Blok-DM-03 Perszej (Persei) nevű változatát használták, amely azonban a második begyújtásakor csődöt mondott. Így a tömegszimulátor alacsony pályáról két hét leforgása alatt visszatért és elizzott a sűrű légkörben. Lényegében tehát a mostani teszt a félresikerült 2021-es megismétlése volt, mielőtt szolgálatba állítanák a típust. Az Angara-5 mostani, sorrendben már a negyedik tesztrepülése volt az első olyan, amelynek alkalmával kipróbálták a távol-keleti Vosztocsnij bázison a számára megépített 1A jelű startállást. Az indításra az elmúlt napok két halasztása után végül április 11-én magyar idő szerint 11 órakor kerítettek sort. Az alkalmazott végfokozat ezúttal egy Blok-DM-03 Orion volt.
Egy tömegszimulátorral a tetején Vosztocsnijból első tesztrepülésre indul egy Angara-A5 rakéta. (Kép: Roszkoszmosz)
A moduláris felépítésűnek megálmodott Angara hordozórakéta-családot az orosz állami Hrunyicsev vállalat készíti, az URM (Universal Rocket Module) jelzésű, folyékony hajtóanyagú univerzális rakétamodul felhasználásával. Az URM-1 a család eltérő konfigurációjú tagjainak első fokozatában kap szerepet, de a tolóerőtől függően más-más számban. Ez az Angara-A5 esetében egy középső és négy oldalsó, összesen tehát öt hajtóművet jelent (innen ered a típus megjelölésében az 5-ös szám). Egy URM-1-ben egy kerozinnal (RG-1) és folyékony oxigénnel üzemelő RD-191 hajtómű működik. A rakéta második fokozatát egy URM-2 modul alkotja, benne egy RD-0124A hajtóművel. A tetejére kerülhet igény szerint a végső pálya kialakítását elvégző végfokozat. A becslések szerint az 55,4 m magas, a startkor akár 790 tonna tömegű Angara-A5 egyetlen indítása több mint 100 millió amerikai dollárba kerül.
A tervek szerint még idén elindulhat az első olyan Angara-A5 rakéta, amely valódi műholdat visz magával. Ez a hírek szerint egy magas, elnyúlt pályára szánt távközlési hold (Tundra-17L, avagy EKSZ-7) lenne. Ugyancsak az év vége előtt szeretnék kipróbálni a rakéta Angara-A5M variánsát is.
| |||
|