Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Elindult a SES-10, újrahasznosított rakétával A geostacionárius távközlési holdat olyan Falcon-9 rakétával indították, amelyben most először alkalmaztak korábban egyszer már repült első fokozatot.
A start a floridai Kennedy Űrközpont 39A indítóállásából történt, magyar idő (nyári időszámítás) szerint március 31-én 0:27-kor. Az (ismét) űrtörténelminek minősített indítás alkalmával a SpaceX most először használt fel olyan első fokozatot a Falcon-9 rakétához, amely előzőleg már részt vett egy űreszköz Föld körüli pályára állításában, majd sikeresen és épségben visszahozták a felszínre. Elon Musk cégének távlati célja, hogy az újrahasznosított fokozatok alkalmazásával leszorítsák a startköltségeket és ezzel forradalmasítsák a műholdindítások piacát. A mostani fokozat volt egyébként a második azok közül, amelyeket sikerült használható állapotban visszanyerni, és az első, amely az Atlanti-óceánon úszó platformra tért vissza. Korábban majdnem pontosan egy éve, 2016. április 8-án használták, akkor a Dragon (CRS-8) teherűrhajó világűrbe juttatásához.
A műhold és a még vízszintes pozícióban levő hordozórakéta a startállás közelében levő hangárban. Míg az első fokozat újrahasznosított, a második fokozat és a műholdat védő orrkúp vadonatúj gyártmány. (Kép: SpaceX)
A visszanyert első fokozatot természetesen alaposan átvizsgálták, részben szétszerelték, elvégezték rajta a szükséges javításokat és az ellenőrzéseket. Így a luxemburgi székhelyű SES vállalatnak (és biztosítójának) okkal volt akkora bizalma a SpaceX-ben és a rakétában, hogy rájuk bízták a SES-10 jelű új távközlési műholdjuk pályára állítását. Az árakról természetesen nem tájékoztatták a közvéleményt, de egy Falcon-9 start normális esetben 62 millió dollárba kerül, és állítólag ebből most 10% körüli árengedményt adtak a megszokottnál nagyobb kockázatot vállaló műholdüzemeltetőnek. A közel hatvan működő geostacionárius távközlési holdat birtokló SES számára a döntést nem csak anyagi, de stratégiai megfontolások is motiválták. A cég korábban sem riadt vissza az új megoldásoktól. 1996-ban például ők voltak az elsők, akik kereskedelmi megrendelést adtak egy orosz Proton hordozórakétának. A SpaceX-szel való kapcsolatuk is úgy indult, hogy 2013 decemberében egy SES műholdat (a SES-8-at) állított első alkalommal geostacionárius átmeneti pályára egy Falcon-9 rakéta.
Mint korábbi cikkünkben megírtuk, az először elnyúlt átmeneti pályára kerülő, majd a 67°-os nyugati hosszúságnál levő geostacionárius pozíciót elfoglaló hold latin-amerikai felhasználókat szolgál majd ki televíziós műsorsugárzással, szélessávú videó- és adattovábbítással. A SES-10 kapacitása a tengeren és a repülőgépek fedélzetén biztosított internetes kapcsolathoz is hozzájárul. Az 5,3 tonnás műhold az Airbus Defence and Space cégnél épült, tervezett működési élettartama 15 év.
A SpaceX eddig 2015 decemberétől kezdve 13 próbálkozásból 8 alkalommal sikerrel juttatta vissza a Falcon-9 rakéta első fokozatát. A cégél most azt mondják, hogy idén akár hat alkalommal is szeretnének ilyen már egyszer használt, de felújított fokozattal repülni, hogy minél több tapasztalatot gyűjtsenek. A mostani start alkalmával még egyet csavartak a dolgon, és szintén megkísérelték az első fokozat visszahozását. A művelet – bár a műhold nagy tömege és számára kitűzött pálya tulajdonságai miatt megmaradó viszonylag kevés hajtóanyag okán előzetesen kockázatosnak minősült – rendben ment. Így előfordulhat, hogy később akár harmadik alkalommal is használatba veszik ezt a fokozatot.
A Falcon-9 rakéta röppályájának és a tengeren úszó platformra függőleges helyzetben való sima leszállásának vázlata. (Kép: SpaceX)
A mostani start volt a Falcon-9 2010. júniusi bemutatkozása óta a 32. alkalom. Ezek közül egy kivételével mindegyik rendben zajlott. Volt még egy baleset tavaly a Falcon-9-cel, de azt – mivel az egyébként a műholdat is megsemmisítő robbanás még a startot megelőző statikus tesztek közben történt – nem számolják az indítási kísérletek közé.)
A SES-10 indítása és a Falcon-9 első fokozatának visszaérkezése. (Videó: SpaceX)
A SES következő műholdja, a SES-11 a tervek szerint idén nyáron repül egy újonnan gyártott Falcon-9-cel. A mostani siker nyomán azonban még talán ebben az évben további két űreszközt (SES-14 és -16) bíznak újrahasznosított első fokozattal rendelkező rakétára.
Kiegészítés (2017. április 2.): Amint azt Kovács Krisztián kedves olvasónk jelezte, a lap tetején látható, háromszögre hasonlító, az újrahasznosítás jelzésére általánosan használt szimbólumot továbbgondoló jelvény nem a SpaceX által kiadott hivatalos változat a SES-10 felbocsátása alkalmából. A hivatalos jelvényt itt mutatjuk be. Az újrahasznosításra itt az első fokozat szürkés árnyalata utal. Elnézést kérünk a tévedésért, és köszönetet mondunk a korrekcióért! | |||
|