Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Kegyetlen hullámok Az előzetes híradásokkal ellentétben, sajnálatos módon másodszorra sem sikerült hibátlanra a Falcon Heavy repülése. 2018. február 6-án, a Falcon Heavy első indítása során egyetlen komolyabb részfeladatot nem sikerült megfelelően végrehajtani. Ereszkedés közben a középső rakétafokozat kilenc Merlin-1D típusú hajtóművéből háromnak újra kellett volna indulnia, hogy lefékezze a rakétát az Atlanti-óceán felszínén úszó platformra. A három helyett mindössze egyetlen Merlin-1D indult be, így a nagy sebességgel ereszkedő rakétafokozat egyfelől elvétette a célt, másfelől nem lassult le megfelelően. Ennek eredményeként darabokra törött, amikor az óceánba csapódott.
A Falcon Heavy mostani második startjának kezdeti pillanatai, alulnézetből. (Kép: SpaceX)
A Falcon Heavy második, 2019. április 11-i (magyar idő szerint már 12-i) indítása során az első híradások arról szóltak, hogy ezúttal ezt a műveletet is sikerült végrehajtani, és a hordozórakéta mindhárom nagyméretű fokozata biztonságban várja, hogy nemsokára újra repülhessen. A SpaceX szóvivője azonban elismerte, hogy közel sem ennyire rózsás a helyzet…
A tengerre megérkezett fokozat, pillanatokkal a landolás után. (Kép: SpaceX)
Miután a középső rakétafokozat ezúttal rendben leért a vízen úszó platform fedélzetére, az Atlanti-óceán egyre erősödő hullámai addig ringatták a hajót, ameddig a rakétafokozat szépen le nem bukfencezett róla. Felmerül a kérdés, hogy mindez hogyan történhetett? Hiszen a Falcon-9 rakéták első fokozatainak tengeri leszállásairól jól ismerjük azt az automata szerkezetet, ami a sikeres leszállás után begurul a leérkezett rakétafokozat alá, és stabilan rögzíti azt, ameddig a SpaceX legénysége vissza nem ér a hajóra. Természetesen a rakétafokozat leszállása során, biztonsági okokból, nem tartózkodhatnak emberek a fedélzeten. Csakhogy a Falcon Heavy hordozórakétának csak a két szélső fokozata egyezik meg teljesen a Falcon-9 első fokozatával, a középső fokozatot jelentősen újra kellett tervezni az eltérő terhelés miatt. Az eltérő középső fokozat pedig eltérő interfészt használ, így viszont nem volt lehetőség a jól bevált automata szerkezet bevetésére, a SpaceX csak bízhatott abban, hogy a rendben leérkezett rakétafokozat függőleges helyzetben marad a felmentő sereg megérkezéséig. A kincstári optimizmus azonban, sajnálatos módon nem tudta felvenni a versenyt az Atlanti-óceán kegyetlen hullámaival…
Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ettől a kellemetlen fiaskótól eltekintve nagyon fontos sikert ért el a SpaceX a Falcon Heavy második repülésével. Mivel ezúttal Block-5 rendszerű fokozatokból lett összeállítva a rakéta, majdnem 10%-kal nagyobb teljesítményt nyújtott, mint a tavaly repült prototípus. Az indított hasznos teher, az előző alaklomhoz hasonlóan, ezúttal is rendben elérte a megfelelő pályát, a Falcon Heavy mérlege ebből a szempontból továbbra s 100%-os. Illetve az is számít, hogy a SpaceX tanult a mostani esetből, és mire a Falcon Heavy idén nyáron újra repül, a középső fokozatot is megfelelő automata stabilizáló szerkezet fogja várni a vízen ringatózó platform fedélzetén. | |||
|