Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Starship: elkészült a prototípus! 2008. szeptember 28-án érte el először a SpaceX az alacsony Föld körüli pályát, napra pontosan 11 évvel később pedig Elon Musk bemutatta a Starship űrhajó első prototípusát az érdeklődőknek. A magyar idő szerint már 2019. szeptember 29. hajnalán, az amerikai Texas államban található Brownsville mellett lévő Boca Chica határában készülő űrrepülőtéren került sor Elon Musk 2019. évi prezentációjára, amiben a Starship űrhajó, valamint a Super Heavy hordozórakéta, illetve a Raptor hajtómű fejlesztésének alakulásáról tájékoztatta a közönséget. A már hagyományosnak számító prezentáció idén egy igazi különlegességgel lett megfűszerezve, ugyanis a Starship űrhajó frissen elkészült első prototípusa szolgált a szabadtéri előadás hátteréül, egy valódi Falcon-1 rakéta társaságában.
Elon Musk bemutatójának felvétele. (Videó: SpaceX) A Starship űrhajó végeredményben a SpaceX válasza a hordozórakéta második fokozatának újrahasznosítására irányuló kihívására. Az első fokozat újrafelhasználhatóságát már a Falcon-9 rakéták esetében sikerült relatíve gyorsan és egyszerűen megvalósítani, azonban a második fokozat esetében ez rendkívüli kihívásnak bizonyult. Olyannyira, hogy a cél eléréséhez fel kellett adni a különálló második fokozat és űrhajó koncepcióját, és az űrhajót, valamint a második fokozatot egyaránt magában foglaló integrált egységet kellett megalkotni. Miközben a Super Heavy gyakorlatilag egy az egyben megfelel a Falcon-9 első fokozatának, addig a Starship a második fokozat és a Dragon űrhajó egybeépített változatának felel meg; a második fokozat újrafelhasználhatóvá tételének kulcsa az űrhajóval való egybeépítése lett. Az így létrehozott űreszköz teljesen új, eddig még nem alkalmazott módon tér vissza a Földre: a magaslégköri fékezést követően gyakorlatilag szabadesésben közelíti meg a felszínt, az ereszkedés utolsó szakaszában pedig rakétahajtóművek beindításával csökkenti nullára a sebességét. A Starship űrhajón 3 darab alacsony légköri, valamint szintén 3 darab vákuumbeli működésre optimalizált Raptor rakétahajtómű lesz felszerelve. A Super Heavy hordozórakétán pedig 37 darab, alacsony légkörre optimalizált Raptor kap majd helyet, amelyekből a középső 7 darab hajtóműharangja lesz mozgatható a rakéta irányításához. A Raptor hajtómű jelentősége abban áll, hogy ez az első folyékony mentán üzemanyagot, valamint folyékony oxigén oxidálószert használó rakétahajtómű, illetve a full-flow staged combustion cycle hajtóműépítési alapelvet is ez a rakétahajtómű használja először a gyakorlatban. A SpaceX új rakétarendszere párhuzamosan készül Texasban és Floridában. Boca Chica térségében a SpaceX saját űrrepülőteret épít, Floridában pedig Cocoa Beach-en zajlik az építés és a Kennedy Űrközpont 39A jelű állásáról tervezik indítani az elkészült rakétákat. Elon Musk közlése szerint a legnagyobb akadályt a Raptor hajtóművek gyártásának felgyorsítása jelenti, a rakéták többi részének legyártása és összeszerelése kisebb mértékű kihívás. A Starship elsőként elkészült prototípusával már a közeljövőben 20 km magasságot terveznek elérni a tesztrepülések során, a Super Heavy hordozórakétával kiegészítve pedig akár már fél év múlva elérheti az alacsony Föld körüli pályát az új űrhajó. Musk elmondása alapján van rá reális esély, hogy akár már jövőre embereket is szállíthat a SpaceX új rakétarendszere. A jövő elkezdődött… | |||
|