Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Egy lépéssel közelebb a Starship startengedélye
(Rovat: SpaceX, Amerika hordozórakétái - 2022.06.15 07:15.)

A hatóság 75-nél több kisebb-nagyobb teendőt írt elő, mielőtt engedélyt adna a SpaceX Super Heavy óriásrakétájának felbocsátására Dél-Texasból.

Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága (Federal Aviation Administration, FAA) hosszasan húzódó eljárásában a starttal kapcsolatos tevékenység környezeti hatásának mérséklésére szabott előírásokat Elon Musk vállalata számára. Ugyanakkor nem találtak olyan jelentős kizáró okot, ami miatt ne lehetne folytatni a startok engedélyezésének folyamatát. A hatalmas, 40 emelet (120 méter) magas Super Heavy/Starship prototípusaival eddig már számos, egyre nagyobb magasságokat elérő tesztrepülést hajtottak végre a Mexikói-öböl partján, a texasi Boca Chica mellett fekvő bázisról. A rendszer első kipróbálása a Föld körüli pályán azonban még várat magára – az eredeti szándékok szerint talán még idén sor kerülhet rá, kérdés, mennyire hátráltatta az előkészületeket az FAA eljárása.


Légi felvételen a Boca Chica-i Starship bázis, alias Starbase. (Kép: SpaceX)

A döntés alapján a SpaceX-nek még van teendője a starthely környezetének jobb védelme és a lakosság aggályainak „leszerelése” érdekében. A Boca Chica-i telephely közelében, a texasi Brownswille-től keletre fekvő partvidéken természetvédelmi területek is találhatók. Ugyanakkor egy jelentős akadály hárult el a világ eddigi legnagyobb rakétájának orbitális tesztrepülése elől. Az FAA által előírt intézkedésekkel kapcsolatban – amelyek egy részét a cég mostanra már teljesítette is – olyan dolgokra kell gondolni, mint a környező állat- és növényvilág állapotának folyamatos monitorozása, illetve a közeli lakosság előzetes értesítése a startok alkalmával potenciálisan jelentős hanghatással járó események időpontjáról. Szintén csökkenteni kell azt az időszakot, ameddig az indításokkal kapcsolatos munkák alatt a Starbase közelben húzódó autóutat lezárják. Ilyen útlezárások 18 megjelölt ünnepnapon nem is lehetségesek, évente pedig legfeljebb öt hétvégét érinthetnek. Az FAA megköveteli, hogy a startok alkalmával keletkezett hulladékot eltávolítsák az érzékeny élőhelyekről. A SpaceX-nek a közeli tengerpart élővilágának kímélése érdekében, a fényszennyezést csökkentendő, minimalizálni kell az indítókomplexum megvilágítását is.

Az FAA, amely tehát egyelőre még nem adta ki az engedélyt a Super Heavy/Starship indításokra, a környezetvédelmi mellett különféle biztonsági szempontokat is mérlegel, a lakott területek fölötti elrepüléstől kezdve a felelősségbiztosítás kérdéséig. Az eljárás alatt, menet közben a SpaceX vissza is vonta egyes terveit, például egy tengervíz-sótalanító létesítmény, egy erőmű, valamint egy földgáz-előkészítő és cseppfolyósító, a kereskedelemben kaphatónál jobban finomított metán előállítására alkalmas üzem megépítését. A Raptor hajtóművek számára megelégszenek majd a piacon elérhető metán üzemanyaggal.


A teljesen összeállított Super Heavy/Starship rendszer a texasi indítóálláson. (Kép: SpaceX)

A Starship első repülése alkalmával egy Föld körüli pálya megtétele után lépne be a légkörbe és a Csendes-óceánra érkezne vissza Hawaii közelében. A Super Heavy rakéta a felemelkedés után a Mexikói-öböl vizére landolna. Hosszabb távon a texasi létesítményt elsősorban fejlesztési, tesztelési célokra használnák. Később a már kipróbált Starship rendszert elsősorban a floridai Kennedy Űrközpont 39A starthelyéről indítanák, ahol már folynak az ehhez szükséges átalakítási munkálatok. A SpaceX ugyancsak épít egy gyártóüzemet a közelben. A NASA szakemberei és egy független biztonsági szakértőkből álló bizottság ugyanakkor nemrég aggodalmukat fejezték ki, hogy egy esetleges Starship startbaleset (robbanás) esetén az űrhajósokat szállító űrhajók indítására is használt 39A állás súlyosan megrongálódhatna, kockáztatva ezzel az amerikai űrhajósok rendszeres repüléseinek folytatását.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024