Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Starship: részben siker, részben nem
(Rovat: SpaceX, Amerika hordozórakétái - 2025.01.17 09:15.)

A Starship/Super Heavy rendszer hetedik integrált tesztrepülése az első fokozat visszatérésével és a második elvesztésével végződött.

A kísérlet január 16-án magyar idő szerint 23:37-kor indult a SpaceX Boca Chica-i (Texas) bázisáról (Starbase).


(Kép: SpaceX)

Az első fokozat szerepét betöltő Super Heavy rakéta 33 Raptor hajtóműve mintegy 2 perc 45 másodpercen át emelte terhét, majd dolga végeztével levált és irányított visszatérést hajtott végre a Starbase-re. Az indítótorony oldalára szerelt mechanikus karok közel hét perccel a felemelkedést követően rendben „elkapták” a visszatért fokozatot. Ezzel megismételték azt a bravúrt, amelyet korábban tavaly októberben, a Starship/Super Heavy rendszer ötödik integrált tesztrepülésekor – az első ilyen próbálkozás alkalmával – hajtottak végre.


(Kép: SpaceX)

Miközben az első fokozat (Booster 14) visszaereszkedett, a Starship (Ship 33) folytatta emelkedését. A hat Raptor hajtóművének egyike azonban 7 perc 40 másodperccel a start után leállt. Ezt 20 másodperc múlva további két hajtómű leállása követte. A felemelkedéstől számított 8 perc 25 másodperc múlva már csak egyetlen működő Raptor maradt. A jármű elveszett, törmelékei a Turks- és Caicos-szigetek térségében hullottak vissza. Az amerikai Szövetségi Repülésügyi Hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) figyelmeztetést adott ki a potenciálisan érintett repülőgépek számára, bizonyos esetekben más repülőterekre irányítva azokat, hogy elkerüljék a törmelékkel való ütközés kockázatát.


(Kép: Alex Davenport)

A mostani volt a Starship új (Block 2) változatának első repülése. A változtatások között volt a jármű magasságának 2 m-rel való megnövelése 52 m-re, ami lehetővé teszi nagyobb hajtóanyagtartályok elhelyezését, mintegy negyedével megnövelve a szállítható üzemanyag mennyiségét. Áttervezték továbbá a jármű repüléselektronikáját, új számítógépeket, antennákat és elektromos energielosztó rendszert alkalmaztak, valamint megváltoztatták az elülső szárnyakat a felmelegedés csökkentése érdekében. A Starship hővédő rendszerét is fejlesztették, új borítással és alatta egy réteggel, amely védelmet nyújt a sérült vagy hiányzó csempék esetén. Egyes csempéket szándékosan eltávolítottak a sérülékeny területek teherbírásának tesztelése érdekében. Bizonyos helyeken vízhűtéssel ellátott fémburkolatot alkalmaztak. A változtatások célja, hogy felkészüljenek azokra a jövőbeli repülésekre, ahol a SpaceX már megpróbálja épségben visszahozni a Starshipet.

A most is szuborbitálisra tervezett repülés során, már az űrbe jutva a SpaceX szakemberei ezúttal is kísérleteztek volna hajtómű-újraindítással, valamint – most először – egyfajta hasznos terhet, pontosabban 10 tömegszimulátort is elhelyeztek a Starshipen, hogy önállósítsák azokat. Ezek a majdan a rendszerrel felbocsátandó, a Starship startokhoz optimalizált legújabb generációs (V3) Starlink műholdakat helyettesítették. Az előzetes információk szerint oxigén- vagy üzemanyag-szivárgás lehetett a sikertelen repülés oka. Elon Musk szerint a szükséges módosítások elvégzése után egy hónapon belül jöhet a következő tesztrepülés, bár ez optimista várakozásnak tűnik annak fényében, hogy az FAA – a korábbi gyakorlatnak megfelelően – minden bizonnyal részletes felülvizsgálatot rendel majd el a következő startengedély kiadása előtt. Ez akár hónapokkal késleltetheti a Starship tesztrepüléseinek folytatását.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024