Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Ismerje meg a Space Ship One-t! Nemrég már röviden ismertettük az egyik - jelenleg legígéretesebbnek tűnő - magán űrjármű terveit. Most további részletekkel szolgálunk.
Űrhajót juttatni az űrbe mindmáig kizárólag államok kiváltsága. Néhányan ennek a „monopóliumnak” a megtörésén fáradoznak és „maszek” űrhajót akarnak feljuttatni. A legbiztatóbb helyzetben a Scaled Composites cég SpaceShipOne eszköze van. A st. louis-i X Prize alapítvány a dúsgazdag Ansari család által felajánlott pénzből még 1996-ban kiírt egy díjat, amely az első nem állami pénzből épített űrhajó elkészítőjének 10 millió dollár jutalmat ígér. Tette ezt azért, hogy megadja a kezdő lökést egy új iparágnak, a tömeges űrturizmusnak. A nyertes az a cég lesz, aki teljes egészében magán forrásokból képes egy olyan eszköz elkészítésére, amely három (legalább 188 cm magas és 90 kg tömegű) felnőtt embert fel tud juttatni 100 km magasra, és a startot 14 napon belül meg tudja ismételni. (Minden egyes repülésen legalább egy utasnak kell lennie az „űrhajóban”, a másik két utas ballaszttal helyettesíthető.) A hírek szerint több mint húsz vállalkozás szállt versenybe a 10 millió dollárért – vagy ami ennél még fontosabb, azért a címért, hogy ő legyen az első, magánerőből az űrbe eljutott vállalkozás. Közülük a Scaled Composites tart a legelőrébb. Burt Rutan vezetésével megépült a SpaceShipOne űrhajó, amely repülésében szinte ötvözi a kísérleti repülések (köztük az űrrepülések) összes híres kísérletét. Az űrhajó először egy repülőgép (a White Knight) hátán jut fel 15 ezer méter magasra – akárcsak a hangfalat áttörő Bell X-1-es és a B-29-es bombázó. Itt leválik és a saját hajtóműve segítségével meredek emelkedésbe kezdve 4000 km/h sebességre gyorsít. Ezzel eléri a kitűzött 100 km magasságot, majd parabolapályán visszazuhan a légkörbe (pontosan úgy, ahogy a Mercury program első két repülésen Alan Shepard és Gus Grissom űrhajói). A pálya csúcspontjának közelében nagyjából három percig súlytalanságban lehetnek a SpaceShipOne utasai. A légköri fékezést követően pedig vitorlázógép módjára száll le (ahogy a Space Shuttle). A White Knight hordozó repülőgép és a SpaceShipOne űrhajó együtt, még repülés közben Hogy mindez nemcsak szép elképzelés, azt az űrhajó már bizonyította. Az első nagy dobás még tavaly decemberben történt, amikor először próbálták ki az űrhajót hajtóműves repülés közben. A SpaceShipOne az első olyan gépként, amelynek fejlesztésében egy fillérnyi állami pénz nincs, áttörte a hangfalat, miközben 15 másodperces hajtóműműködés mellett 21 000 méteres magasságba emelkedett. A következő lépés ez év áprilisában történt, amikor már 40 másodpercig égett az űrhajó hajtóműve és a magasságot 32 000 méterre sikerült emelni. A hangfalon túl: az új űrhajó 1,5 Mach-hal emelkedik (képek: www.xprize.org) Amint arról már beszámoltunk, a SpaceShipOne harmadik repülésére a múlt héten került sor a Mojave sivatag felett. A kísérlet újabb sikert hozott, ezúttal 55 másodpercig égett a hajtómű és 2,5 Mach sebesség mellett a korábban elért magasságot sikerült megduplázni. A 64 ezer méter magasságba elért SpaceShipOne biztató teljesítményt nyújtott, a kísérletet semmilyen komolyabb rendellenesség nem veszélyeztette. A Scaled Composites pedig eljutott annak a küszöbére, hogy gépével kijusson az űrbe. Sok sikert nekik a folytatáshoz! | |||
|