Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

A HST javítása
(Rovat: Távoli világok kutatói - 2023.12.20 07:15.)

Ismét felmerült a lehetőség, hogy a Hubble-űrtávcsövet magáncégek bevonásával lehetne szervizelni és magasabb pályára emelni.

A kérdés azért vált aktuálissá, mert a NASA közlése szerint az űrtávcső a három még működő giroszkópja egyikének üzemzavara miatt november 29-én biztonsági üzemmódba kapcsolt. Ugyanez a giroszkóp már 10 nappal korábban is kiváltotta a biztonsági üzemmód bekapcsolását, majd november 21-én és 23-án újabb rendellenességeket tapasztaltak. A NASA közleménye szerint mérnökeik elemzik a problémát, de egyelőre nem tudják megmondani, mikor folytathatja a HST a normál működését. Rámutatnak, hogy elvben a HST egy giroszkóppal is képes működni, de az bizonyos esetekben már az észlelések minőségének rovására megy. A HST-nek eredetileg hat giroszkópja volt, amelyek mindegyikét kicserélték 2009-ben, az űrtávcső ötödik, és egyben utolsó javítása során. Azóta a hat közül három elromlott.


A NASA Hubble-űrtávcsöve az utolsó, 2009-ben végrehajtott szervizküldetés után. (Kép: NASA)

A HST hibája hallatán azonnal jelentkezett a milliárdos Jared Isaacman, a korábbi Inspiration4 repülés finanszírozója, aki a Polaris programja keretében további űrrepüléseket tervez. Arra a 2022-ben indított vizsgálatra hivatkozott, amelyben annak a lehetőségét elemezték, hogy a SpaceX Crew Dragon űrhajójával végrehajtandó küldetéssel magasabb pályára lehetne emelni a HST-t. Akkor Isaacman felvetette, hogy a Hubble felkeresése lehetne a három Polaris küldetés közül a második. Ez év elejére elkészült a tanulmány, de annak tartalmáról sem a NASA, sem pedig a SpaceX nem hozott nyilvánosságra részleteket. Isaacman a közösségi médiában felvetette egy kombinált, a HST magasságát megemelő és a távcsövet szervizelő küldetés lehetőségét, de részleteket nem árult el.

A HST javítására nem a SpaceX az egyetlen lehetőség. A NASA tavaly decemberben körkérdést intézett érintett vállalatokhoz, meg tudnák-e emelni üzleti alapon a HST keringési magasságát. Igaz, hogy a NASA nem finanszírozná a küldetést, de az azt végrehajtó cég a küldetést felhasználhatná saját műholdjavító képességének demonstrálására. A NASA nyolc választ kapott, köztük a műholdak javítását tervező Astroscale cégtől, amely a Momentus űrszállítási vállalattal együttműködve vállalkozna a feladat végrehajtására. A NASA közölte, hogy vizsgálja a beérkezett javaslatokat, de azok elbírálására nem adtak meg határidőt.

Ipari szereplők magánbeszélgetések során kijelentették, hogy a HST magasabb pályára emelése akár a SpaceX űrhajójával, akár valamilyen robotműholddal technikailag kivitelezhető, így az űrtávcső élettartama meghosszabbítható. Kétségeiket hangoztatták azonban a technikailag sokkal bonyolultabb, a távcső hibáit kijavító küldetést illetően. A Dragon űrhajón nincs zsilipkamra, tehát űrséták nem lehetségesek, viszont robotkarral sem szerelték fel az űrhajót. Ugyanakkor az automata műholdjavító rendszerek egyike sem bizonyította még éles bevetésben, hogy valóban képesek ilyen bonyolult javítási feladatok elvégzésére.

Nem mellékes szempont a költségek kérdése sem. A NASA szerint a pálya megemelése végrehajtható NASA finanszírozás nélkül, viszont az esetleges javításhoz a NASA-nak is a zsebébe kellene nyúlnia. Finoman szólva is nehezíti a helyzetet, hogy a NASA tudományos programjainak, köztük a HST működtetésének a 2024-es költségvetési évben amúgy is költségvetésük csökkentésével kell számolniuk.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024