Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
A Fehér Madár nyomában A Francia Űrügynökség is segíti azokat, akik megpróbálnak rábukkanni Nungesser és Coli szerencsétlenül járt repülőgépének roncsaira. A két francia 1927-ben 12 nappal Lindbergh előtt repülte át az Atlanti-óceánt – de sosem szálltak le.
Az amerikai Charles Lindbergh Spirit of St. Louis nevű gépével 1927. május 20-21-én megállás nélkül átrepülte az Atlanti-óceánt, nyugat-keleti irányban. New Yorkból indult és a Párizs melletti Le Bourget repülőtéren szállt le. Francia repüléstörténet-kutatók szerint azonban mégsem ő volt az első, aki véghez vitte ezt az óriási teljesítményt. Május 8-án, mindössze 12 nappal Lindbergh előtt indult ugyanis Charles Nungesser and François Coli az ellenkező irányba, a Le Bourget repülőtérről, hogy Észak-Amerikában szálljanak le. A két franciának azonban az út során nyoma veszett. Az elmúlt négy esztendőben a 70 éves Bernard Decré és a vezetése alatt álló egyesület Kanada atlanti partjainak közelében, a francia fennhatóság alatt álló Saint-Pierre és Miquelon szigetcsoport mellett keresi a Fehér Madár (l'Oiseau Blanc) nevű kétfedeles repülőgép esetleges maradványait. A kutatáshoz korabeli feljegyzések szolgáltattak alapot. Ezek szerint 1927 augusztusában fehér repülőszárnydarabokat találtak a tengerben, Új-Skóciánál. Ide az áramlással kerülhettek Saint-Pierre és Miquelon mellől, ahol sikerül olyan tanúkat is felkutatni, akik a szóban forgó napon láttak egy fehér repülőgépet.
Charles Nungesser and François Coli, repülőgépükkel. (Kép: Association La recherche de l'Oiseau Blanc)
Hogy hol zuhant le a Fehér Madár, annak utólag már „csak” repüléstörténeti jelentősége van. A franciák számára fontos, hogy igazolják: az ő pilótáik repülték át először, közbenső leszállás nélkül az óceánt, még ha nem is élték túl a nagy utazást. Egyértelmű bizonyítékkal természetesen az szolgálna, ha fellelnék a gép maradványait. A minden rendelkezésre álló dokumentumot felkutatott Decré szerint közvetlenül Saint-Pierre és Miquelon mellett, a vízen próbálhattak leszállni, szerencsétlenül. A keresést jövő tavasszal a Francia Űrügynökség (CNES) is segíti egy speciális műszerrel. A nagy érzékenységű magnetométert (Absolute Scalar Magnetometer, ASM) eredetileg az ESA Swarm műholdjainak fedélzetére fejlesztették ki. A három tagból álló műholdkonstelláció feladata a Föld mágneses terének vizsgálata lesz. Startjuk jelenleg tervezett időpontja 2012 közepe.
Az egyik Swarm műhold az Astrium friedrichshafeni szerelőcsarnokában, 2010-ben. A magnetométer a jobb oldalon, a rúd végén látható. (Kép: Astrium / A. Ruttloff)
Néhány hónappal a műholdindítás előtt a magnetométert a francia haditengerészet egyik repülőgépén helyezik majd el. Abban reménykednek, hogy a mérések alapján lokalizálhatják Nungesser és Coli egykori repülőgépének motorját vagy a légcsavart. Ezek azok a fémalkatrészek, amelyek még fellelhetők lehetnek a Fehér Madárból.
| |||
|