Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
Harmadszor sem működött jól a magánrakéta A SpaceX vállalat Falcon-1 rakétájának eddigi mérlege: három indítási kísérlet, három kudarc. De nem adják fel!
A rakéta látszólag tökéletesen startolt, magyar idő szerint ma (augusztus 3-án) hajnalban, 5:34-kor a Csendes-óceán közepén fekvő Omelek-szigetről (Kwajalein-atoll). A baj 2 és fél perc múlva következett be, amikor a két rakétafokozat nem vált el egymástól. A rakéta terhei így nem érhették el a Föld körüli pályát. Az elveszett kísérleti űreszközök: az amerikai hadsereg Trailblazer mikroműholdja, valamint a NASA két kísérlete, a NanoSail-D napvitorlás és a PRESat mikrolaboratórium. A fedélzeten még a világűrbe juttatandó emberi hamvak is voltak. (A „rakományról” korábbi cikkünkben már írtunk – ld. a lenti első linket.) Elon Musk, a SpaceX elnök-vezérigazgatója csalódottan nyilatkozott az újabb kudarc után, de határozottan kijelentette, hogy a programot tovább folytatják. Céljuk, hogy az olcsó, viszonylag egyszerű hordozórakéta kifejlesztésével új alapokra helyezzék a kereskedelmi műholdindításokat. A vállalat folytatja a nagyobb teljesítményű Falcon-9 rakéta fejlesztését (ennek első startját jövő év elejére tervezik), és a Dragon űrhajó tervén is tovább dolgozik. Ez utóbbi a remények szerint egyszer alkalmas lehet ellátmányt, vagy akár személyzetet is eljuttatni a Nemzetközi Űrállomásra. Az eddigi kudarcok ellenére a SpaceX már most 11 megrendelést kapott a Falcon-1 és a Falcon-9 használatára. A megrendelők listáján a NASA, az amerikai hadsereg és magáncégek találhatók. A 21 méter magas Falcon-1 rakéta első fokozata újra hasznosítható. A hordozórakéta maximum 570 kg terhet tud(na) alacsony Föld körüli pályára állítani. Maga a kétfokozatú hordozóeszköz a startkor 27 200 kg tömegű. Az első sikertelen indítási kísérlet 2006 márciusában, a második egy évvel azután történt. Az első esetben egy üzemanyagvezeték kilyukadt, az indítást követő másodpercekben tűz ütött ki. A második alkalommal a rakéta utolsó fokozata idő előtt leállt. Ekkor 298 km magasságot sikerült elérni, s már nem sok hiányzott a pályára álláshoz szükséges sebességhez. | |||
|