Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Jön: az első űrsétát végző űrturista...
(Rovat: Űrturisták és magánűrhajók, Az űrállomás és Oroszország - 2020.07.02 07:15.)

...legalábbis ha minden a Space Adventures tervei szerint alakul. Ez és más érdekességek az űrturizmus világából.

Korábban már beszámoltunk arról, hogy a Space Adventures és a Roszkoszmosz együttműködési megállapodásának megfelelően, a jelenlegi tervek szerint 2022 októberében egy orosz Szojuz űrhajóval indulna a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) egy orosz hivatásos kozmonauta s vele két űrturista. A cél, hogy az űrállomáson fél évet (!) töltsenek el. Ez lenne tehát az első kétturistás, hosszú időtartamú űrrepülés.

Akkor azt is megírtuk, hogy ezt a nagy ugrást megelőzné egy kisebb, vagyis egy rövidebb repülés, melyen először indulna a világűrbe két „amatőr” egy profival. Ez utóbbi lenne az első eset az asztronautika történetében, hogy egyetlen űrhajón két űrturista utazna. Az indításra (a mai elképzelések szerint) 2021 decemberében, a Szojuz MSZ-20 fedélzetén kerülne sor. A háromfős személyzet „odafent” ünnepelné a karácsonyt és az újévet, majd 2022 januárjában térne vissza.

A napokban jelentette be a két vállalat a harmadik „nagy dobását”, avagy a harmadik „elsőjét”: 2023-ban egy Szojuzzal olyan űrturista indulhat a világűrbe, aki a történelemben először – egy profi orosz kozmonautával közösen – egy kisebb űrsétát hajtana végre az ISS-en. Az űrséta hosszáról és menetrendjéről nem közöltek további információkat.


Orosz űrséta az ISS-en, két űrhajóssal. 2023-ban az egyikük talán űrturista is lehet... (Kép: NASA)

Ezt megelőzően a RussianSpaceWeb közölte, hogy felgyorsították a következő komolyabb Szojuz módosítások fejlesztését. A cél kettős:

  • egyrészt folytatni kell az import rendszerek kiváltását orosz eszközökkel,
  • másrészt – pont a kétturistás repülések miatt – képessé kell tenni a Szojuzokat, hogy egyetlen űrhajós tudja repülni és kiszolgálni.
A változások számosak – és mint írtuk, részben már megtörténtek –, ezért a közeljövőben ennek egy részletesebb cikket szentelünk.

Eközben egyébként – ahogy arról korábban szintén beszámoltunk –, az Egyesült Államokban is jelentős változások mennek végbe az űrturizmusban érdekelt ipar és a NASA között.

  • A SpaceX-nek a Space Adventures-szel van még az előző évről szerződése, melynek értelmében 2021 vége és 2022 közepe között négy űrturistát küldene a Crew Dragonnal Föld körüli pályára úgy, hogy az űrhajó nem csatlakozna az ISS-hez.
  • Idén márciusban jelentette be az Axiom, hogy a SpaceX Crew Dragonjával küldene – legalább egy – űrturistát rövid (8–10) napos tartózkodásra a Nemzetközi Űrállomásra. A repülésre az egyik személyzetcserés út keretében, legkorábban 2021-ben kerülhet sor.
  • A napokban a NASA pedig azt közölte, hogy a NASA Commercial Crew Programon belül létrehozzák a Suborbital Crew (SubC) részleget. Ennek feladata az lesz, hogy hivatásos NASA űrhajósokat, illetve űrhajósjelölteket, sőt NASA kutatókat (!) „reptessen” az olyan szuborbitális (és 80–110 km magasságig „kapaszkodó”) járműveken, amilyeneket például a Virgin Galactic vagy a Blue Origin fejleszt.
    • A cél egyrészt a képzés hatékonyabbá tétele, hisz ma, a néhányszor tíz másodperces és a több napos/hetes/hónapos súlytalansági tapasztalatgyűjtések között nincs átmenet. Egy űrugrás 5 perces súlytalansági állapota javíthatná az asztronauták képzését.
    • Másrészről lehetővé válna, hogy a kutatók létrehozzanak olyan szuborbitális „mikrogravitációs” kísérleteket is, melyeket vagy nem lehet, vagy nem érdemes automatizálni, s ekkor egy profi NASA űrhajós, vagy akár a kutatócsoport egyik tagja üzemeltethetné azt.

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024