Űrvilág
Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu)

 

Inspiration4: újabb mérföldkő az űrturizmusban (1. rész)
(Rovat: Űrturisták és magánűrhajók, SpaceX - 2021.09.13 07:15.)

A tervek szerint szeptember 16-án áll Föld körüli pályára a soron következő CrewDragon űrhajó, fedélzetén csak és kizárólag turistákkal. Nem az ISS-hez tartanak…

A küldetés

A tervek szerint a személyszállító Crew Dragon egy Falcon-9 rakétával startol a floridai Kennedy Űrközpont LC-39A jelű indítóállásból, hogy az emelkedés végén mintegy 590 km magas, 51,6° hajlásszögű Föld körüli pályára álljon. Az űrhajó fedélzetén – az asztronautika történetében először – egyetlen hivatásos űrhajós sem utazik, ott kizárólag csak űrturisták (amatőrök) foglalnak majd helyet. Ha minden jól megy, három nappal később – a szokásos módon – egy aerodinamikus, majd ejtőernyős fékezést követően az űrhajó vízre száll.

A tervezett űrrepülés rengeteg elemében hoz újdonságot, illetve elsőséget.

  • Most először az űrturisták nem űrállomásra tartanak, hanem „csak” bolygónk körül keringenek, ami azt is jelenti, hogy nagyon szűkös helyre lesznek összezárva közel 72 órára négyen.
  • Először fordul elő, hogy az űrhajó nem profi űrhajós (vagy űrhajósok) irányítása alatt áll. Mint ismert, a SpaceX Crew Dragon alkalmas a teljesen automatikus, illetve távvezérelt repülésre, így űrhajósok beavatkozása nélkül is végre tudja hajtani feladatait.
  • További érdekesség maga a pálya. Ez a pályamagasság a Hubble-űrtávcső (Hubble Space Telescope, HST) pályamagassága felett van. Ennél magasabban eddig – nem számítva persze a Holdhoz repülő Apollo-űrhajók személyzeteit – csak a Gemini-11 űrhajósai jártak. 1966 szeptemberében az akkor második repülését végrehajtó Charles „Pete” Conrad és az újonc Richard F. Gordon Jr. keringési pályájának földközeli pontja (perigeum) 290 km, míg földtávoli pontja (apogeum) 1369 km volt.
  • Miután dokkolásra ezúttal nem lesz szükség, az űrhajó dokkolórendszere helyére egy közel félgömb alakú kupolát helyeztek. Ez nyilvánvalóan fantasztikus kilátást fog biztosítani az utasoknak a Föld körüli pályán. (Az emelkedés és a visszatérés során ugyanaz a burkolat fogja lezárni, mely normális esetben a dokkolórendszert borítja.)
  • A repülés legfontosabb célja is érdekes. Nem valami műszaki vagy tudományos feladatról beszélünk. A nevesített cél: adományokat gyűjteni a St. Jude Gyermekórház számára.

A személyzet

Bár az űrutazók nem űrhajósok, és hajójuk a személyzet beavatkozása nélkül fog üzemelni, azért – biztos, ami biztos alapon – mind a négy fő jól csengő státuszt kapott.


Balról jobbra: J. Isaacman, H. Arceneaux, S. Proctor és C. Sembroski augusztus 30-án Cape Canaveralen az űrruha- illetve üléspróbán. (Fotó: SpaxeX / Inspiration4)

A repülés „parancsnoka” – egyben a küldetés ötletgazdája – a dollármilliárdos Jared Isaacman (38 éves), aki ülőhelyenként mintegy 50 millió dollárt fizetett a SpaceX-nek a repülését. Azaz az összes ülőhelyet ő finanszírozta. Isaacman a Shift4Payments vezetője. Első repülőleckéit 2004-ben vette, majd 2009-ben körülrepülte a Földet. 2011-ben kereskedelmi pilóta jogosítást és BSc fokozatot szerzett a világ egyik legjobb repülő-műszaki egyetemén (Embry-Riddle Aeronautical University), egy évvel később pedig társalapítója volt a Draken International nevű repülési vállalkozásnak. A Draken neve a repülés világában mindenhol ismert. Ez a cég a sugárhajtóműves harci repülőgépek legnagyobb magánüzemeltetője a világon, mely légierők (elsősorban az Amerikai Légierő, U.S. Air Force, USAF) számára segít be a harcászati képzésekbe (leginkább az ellenség szerepében…).

A küldetésre másodikként kiválasztott személy a 29 éves, és gyermekkori csontrákból kigyógyult, a St. Jude-ban orvosasszisztensként dolgozó Hayley Arceneaux lesz, „vezető egészségügyi tiszt” megnevezéssel. Ha a repülés sikerrel jár, ő lesz az eddigi legfiatalabb nő és a legfiatalabb amerikai állampolgár, aki megfordult a világűrben. Egyúttal az első ember, aki csontprotézissel utazik a világűrbe. (A hölgyet korábban már bemutattuk, a cikkben videó is található.)

Sian Proctor „pilóta” (51) Guamon született, geológus, tanár, ismeretterjesztő és (kisgépes) magánpilóta. Környezettudományi BSc fokozatát az Edinboro Egyetemen, geológiai MSc-jét az Arizonai Állami Egyetemen, tudománytanár PhD-jét ugyanott szerezte. 2009-ben a NASA űrhajós-válogatásán több mint 3500 jelölt közül bekerült a legjobb 47 közé. Itt viszont már nem volt szerencséje, nem jutott be a 9 fős űrhajós osztályba. Most repül tehát először a világűrbe, de asztronautikai kötődése nem megkérdőjelezhető. Ő egy olyan sorsolás eredményeként került a személyzetbe, melyet azok között tartottak, akik adományaikkal a St. Jude kórházat támogatták.

Christopher Sembroski (42) „küldetésspecialistát” a Shift4Shop ügyfelei közül sorsolták ki. (Egészen pontosan egy barátját sorsolták ki, aki lemondott a repülésről, és helyét Sembroskinak ajánlotta.) Sembroski korábban az USAF mérnöke volt, jelenleg a Lockheed Martin adatmérnöke. Emellett amatőr csillagász és rakétaépítő, valamikor a huntsville-i Space Camp oktatója.

(Folytatjuk!)

Teljes verzióMinden jog fenntartva - urvilag.hu 2002-2024