Űrvilág űrkutatási hírportál (http://www.urvilag.hu) | |||
És a Marsra mikor megyünk? A népi bölcsesség szerint nem lehet egy fenékkel két lovat megülni. Háromról nem is beszélve. Sikerülhet-e a mutatvány Elon Musknak? A Space Review portálon Jeff Foust főszerkesztő értékelte a SpaceX elmúlt évét és vázolta a cég kilátásait. A cikk megjelenéséig a cég 59 startot tudhatott a háta mögött 2022-ben (a végső szám 61 lett – a szerk.), ami közel kétszerese a tavaly indítások számának, a Falcon-9 2010-es első indítása óta végrehajtott összes startjának több mint a negyede 2022-re esett. Az indított űreszközök széles palettája a távközlési műholdaktól az embert szállító űrhajókon át a japán holdszondáig igen változatos képet mutat, amint arról olvasóinkat rendszeresen tájékoztattuk. Az indítások nagy számához az orosz rakéták bojkottálása mellett a konkurens hordozóeszközök fejlesztésének késése is hozzájárult. A Falcon-9 rakéták legjelentősebb felhasználója természetesen maga a SpaceX volt, hiszen a startok több mint a felében Starlink műholdakat állítottak pályára. A műholdsereg eddig indított több mint 3600 darabja közül több mint 3000 kering jelenleg működési pályán, a SpaceX műholdseregének már több mint egymillió felhasználója van. A közelmúltban az USA szövetségi távközlési hatósága (FCC, Federal Communications Commission) engedélyt adott a közel 30 ezer tagot számláló, második generációs Starlink műholdsereg (Gen2) első 7500 tagjának felbocsátására. Kevesebb sikerről számolhat be a SpaceX a Starship fejlesztése területén. A Raptor hajtóművel kapcsolatos problémák megoldódni látszanak, de Elon Musk egy korábbi nyilatkozatában megemlítette, hogy a Starship fejlesztéséhez szükség van a Gen2 műholdsereg tervezett bevételeire. Egyelőre tény, hogy a Starship december elejére ígért első Föld körüli repülése késik, a csúszás nemcsak a Starlink Gen2 sereget, hanem a NASA holdraszállási terveit is kedvezőtlenül érinti. A NASA „rajta tartja a szemét a fejlesztésen”, és ha vannak is aggályai, azokat nem hozza nyilvánosságra. Továbbra is úgy látják, hogy 2023 végén indulhat az űrhajósok nélküli Artemis–II, majd 2024 végén az Artemis–III a holdraszálló űrhajósokkal. A NASA főigazgató-helyettese, Pam Melroy ellátogatott Boca Chicába, ahol elégedett volt a technológiai környezettel, azonban elismerte, hogy még sok (technikai és adminisztratív) munka szükséges az első startig.
Különleges nézőpontból készített felvétel a SpaceX Starship Boca Chicán december elején végzett hajtóműtesztjéről. A fejlesztés folyik, de még mindig nem lehet tudni, mikor emelkedhet a Starship először a világűrbe. (Kép: SpaceX)
A Starship legfőbb szorgalmazója maga Elon Musk. Ugyanakkor az elmúlt hónapokban érdeklődése és tevékenysége középpontjában a Twitter felvásárlása állt, annak minden következményével együtt. A bonyolult, mondhatnánk zűrös helyzetről olvasóink a napi sajtóból tájékozódhatnak, annyi azonban biztos, hogy a Twitter ügyei mellett Musk kevesebb figyelmet szentelhetett a SpaceX-nek és a Teslának, nem is beszélve a Mars-utazásról. A helyzetet találóan szemlélteti az éppen a Twitteren közzétett mém: a szülő minden figyelme legkisebb gyermeke felé fordul, míg a másik fuldoklik, a harmadikról nem is beszélve: a Mars-utazás csontvázként ül a víz alatt.
Találó mém a szülő figyelmének megoszlásáról. (Kép: Prashanth CB, Twitter)
A mémre válaszul Musk csak annyit közölt, hogy a Mars-terveken folyamatosan dolgoznak, majd dicsérte a cégét, amiért 36 óra leforgása alatt három startot sikerült végrehajtaniuk. Mindenesetre magánrepülőgépének repülési adatai szerint (amelyek nyilvánosságra hozását legalábbis a Twitteren megtiltotta) a Twitter felvásárlása óta nem is járt Boca Chicán. Ugyancsak nyitott kérdés, hogy a Twitter jövőbeli gazdasági sikere vagy esetleges sikertelensége milyen hatással lesz a SpaceX-re és azon keresztül az űrtevékenység egészére. Foust cikke végén erre vonatkozóan több korábbi NASA tisztviselő optimista és kevésbé optimista véleményét idézi. A helyzetet tovább bonyolítja Musk kilátásba helyezett, vagy beígért lemondása (és az erről indított szavazás) a Twitter éléről. A Starship pedig türelmesen, a NASA illetékesei és az űripar szereplői pedig kevésbé türelmesen várják a helyzet tisztázódását. (Továbbá, ki beszél itt már a Mars-utazásról? Talán az is csak addig volt fontos, amíg a lapok címoldalára lehetett kerülni vele? Márpedig, amint a közelmúlt eseményei mutatják, utóbbi sokkal olcsóbban megoldható például a magánrepülő követésével kapcsolatos „kavarással” is. – B.E.)
| |||
|