A NASA legelső, kísérleti Ares-I indítása teljes sikert hozott, miután a bizonytalan időjárás miatt számos alkalommal el kellett halasztani a startot.
A karcsú fehér madár végül 2009. október 28-án, floridai idő szerint 11:30-kor (magyar idő szerint 5 órával később) emelkedett a magasba Cape Canaveral 39B jelű indítóállásáról, a helyszínen jelenlévő és a televíziós közvetítést figyelemmel követő NASA alkalmazottak és az űrkutatás iránt érdeklődő emberek legnagyobb megelégedésére. A repülés első szakaszát a tesztrakéta minden komolyabb nehézség nélkül teljesítette, rendben sikerült elvégezni a fordulási programot, a stabilizáló rendszer és a rakéta vezérlése végig rendben működött, miközben a több millió lóerő fellódította a tesztrakétát a floridai égre. Miután az első fokozat üzemanyaga elfogyott, a piropatronok rendben leválasztották a (csak tömeg- és méretszimulátor) második fokozatról. Ezt követően egy darabig továbbrepült, és az előre eltervezett módon, az űrrepülőgépek gyorsítórakétáinál már megszokott három darab ejtőernyő segítségével sérülésmentesen leereszkedett az Atlanti-óceán felszínére. A második fokozat irányítatlanul zuhant tovább a szétválás után, majd később, amint a mozgási energiáját felemésztette a légkör fékező hatása, visszazuhant és fékezés nélkül becsapódott az óceánba.
A rakéta a start előtti napokban... (Kép: NASA / Bill Ingalls)
...és emelkedés közben.
Amennyiben a NASA továbbmehet a Constellation program meghirdetésekor kijelölt úton, akkor ezt az eseményt tekinthetjük az első jelentős mérföldkőnek. Az Ares-I koncepció életképesnek bizonyult, nincs más hátra, mint befejezni a fejlesztését, ezzel elkészíteni a Holdra való visszatérés és a távolabbi emberes Mars-utazás(ok) kirakós játékának egyik legfontosabb puzzle-darabkáját, az embert szállító űrhajót a Föld körüli pályára juttató közepes teljesítményű hordozórakétát.
Az Ares-I fejlesztésének következő jelentős állomása 2013 szeptemberére várható legkorábban. Az Ares-I-Y, amennyiben a fejlesztés a jelenleg tervezett ütemben folytatódhat tovább, már a teljes mértékben átépített 39B indítóállásról és a jelenleg még csak épülgető új, direkt az Ares-I számára elkészülő Mobile Launcherről fog indulni. Az akkor már öt szegmensből álló első fokozat, valamint az Orion mentőrendszerének éles tesztjéből álló, szintén szuborbitális tesztrepülés lesz.
Reméljük, hogy a Kongresszus képviselői továbbengedik a NASA-t a Holdra visszavezető és remélhetőleg egyszer majd a Marsig is elérő úton. Mivel az Amerikai Egyesült Államok jelenleg az űrkutatás vezető állama, bizonyossággal kijelenthetjük, hogy a felelősségük is a legnagyobb az emberes űrkutatás jövője iránt. Reméljük, hogy a jelenlegi kormányzat bölcsebb és felelősségteljesebb az egykori Nixon-adminisztációnál, és engedik a NASA-t végigmenni az előre kijelölt úton.
Gratulálunk, Ares-I-X! Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
(Képek és forrás: NASA)
Ares-I-X: A végső előkészületek
Úton a cél felé
Összeszerelték a legelső Ares-I rakétát
Az Ares-I-X tesztről (Spaceflight Now)