Mint arról már többször beszámoltunk, a kisbolygókhoz, a Holdhoz és a Marshoz készülő amerikai Orion űrhajó műszaki-hajtómű egysége Európában készül.
A fővállalkozó Airbus Defence and Space most elkészült az első négy hajtóanyagtartállyal – bár ezek még nem a repülő példányok... A négy titán tartály az első a hardverelemek közül, amelyek az öreg kontinensen készülnek az amerikai Orion űrhajóhoz. Valamennyi 2,67 m magas és 1,15 m átmérőjű. Üresen alig 100 kg a tömegük, térfogatuk pedig 2100 liter. A betölthető monometil-hidrazin (MMH) üzemanyag, és a nitrogén alapú oxidáló anyag (MON) a négy tartályban összesen 9 tonna tömegű lesz. Ez azt is jelenti, hogy az ESM (European Service Module, európai szolgálati modul) több mint 13 tonnás starttömegének jelentős része maga az üzemanyag és az oxidáló anyag lesz!
(Kép: Airbus DS)
A tartályokat először Olaszországba szállítják, ahol ezeket a szerkezeti tesztekre szánt darabokat fogják „nyúzni”. A következő lépés a műszaki modellek elkészítése lesz. Azokat majd Brémában tesztelik. Ez utóbbiak legfontosabb célja annak vizsgálata, hogy a tartályokból a hajtóművek felé haladó csövekhez valóban buborékmentes anyag áramlik-e a súlytalanság körülményei között. A repülő példányokat – melyeket először az Exploration Mission-1 (EM-1) során, 2018-ban fognak használni az Orionban – az Airbus Defence and Space Brémában fogja megépíteni 2016 közepén. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Európaiak az Orionban
Csúszhat az Orion az európaiak miatt?
Két évet késhet az Orion
Elkészültek az Orion kiszolgáló moduljába szánt első üzemanyagtartályok (Airbus DS)