Bajkonurból három új orosz navigációs műhold indult volna tegnap, amelyek egy modernizált változat példányai lesznek. A startot legalább egy hónappal elhalasztották.
A GLONASSZ-M sorozat három darabja szeptember 25-én emelkedett volna a magasba Proton hordozórakétával. Az Orosz Szövetségi Űrügynökség (Roszkoszmosz) közleménye szerint azonban a startot el kellett halasztani, mert az egyik repülő GLONASSZ műholdon észlelt hiba miatt még az indítás előtt meg szeretnék vizsgálni a Földön levő példányokat. Az új dátumot egy hónapon belül nyilvánosságra hozzák, ennyi idő talán elég lesz a vizsgálathoz. Az eredeti tervek – még ebben az évben 6 műhold indítása – egyelőre érvényben maradnak.
A Roszkoszmosz korábban videófelvételeket is közzétett a műholdak összeszereléséről. A képek a gyártó Resetnyev vállalat üzemcsarnokában készültek:
Nem csak új orosz navigációs műholdak kerülnek hamarosan közepes magasságú pályára, de időnként a régiek közül is felmondja egy-egy a szolgálatot. Ezért is van szükség az állandó pótlásra, a konstelláció frissítésére. Legutóbb augusztus közepén vált ki egy műhold a flottából. Ezzel jelenleg, amíg az újakat üzembe nem helyezik, 19 működő holdból áll az orosz műholdas navigációs rendszer (ezek közül is egy június óta „betegeskedik”). Ha minden jól megy, az M sorozat következő hulláma is még ebben az évben, decemberben indulhat Bajkonurból. Ezeket újabbak követik majd 2010-ben, vagyis valóban eljöhet a műholdrendszer beígért teljes kiépítettsége – még akkor is, ha közben a régi, viszonylag rövid élettartamú űreszközök közül kidől néhány a sorból. A teljes kiépítettséghez egyszerre 24 aktív műholdnak kell működnie. A lépéssel az orosz rendszer képességei még jobban megközelítik majd az amerikai GPS-ét. A második 2010-es indítás során már egy még újabb, K jelű műhold-generáció első tagja is pályára állhat. Ennek az eddigieknél kisebb lesz a tömege, újfajta jeleket is sugároz majd, várható élettartama pedig 10 évre nő. (Az M sorozat darabjait 7 évre tervezték.)
Az oroszok tervei között szerepel, hogy bővítik globális követőállomás-hálózatukat, például Ausztráliába, Kubába és Dél-Amerikába telepített berendezésekkel. Ezzel a rendszer pontosságát és megbízhatóságát növelnék. Szó esett egy olyan szolgáltatás bevezetéséről is, amely az amerikai WAAS (Wide Area Augmentation System) és az európai EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) mintájára korrekciós jeleket sugározna, egyéb, geostacionárius pályára küldendő távközlési műholdak közvetítésével. Ezek az információk egy sűrűbb földi követőállomás-hálózatból származnának. A GLONASSZ felhasználói javítani tudnák a helymeghatározás pontosságát, az Oroszországi Föderáció területén. Az amerikai és európai szolgáltatás a GPS-es navigáció pontosságát javítja a Földről érkező, de műholdakon keresztül a felhasználókhoz közvetített differenciális korrekciós jelekkel. A tervezett orosz kiegészítő rendszerrel (System of Differential Correction and Monitoring, SDCM) az elérhető vízszintes pontosság 1-1,5 m, a függőeges 2-3 m lehetne.
Az orosz belső piac és a vevőberendezéseket gyártó hazai ipar védelmére az oroszok fontolgatják, hogy 5%-ról 50%-ra emelik a külföldi GPS vevőkre kivetett importvámot. Jelenleg a belföldi, kombinált GPS/GLONASSZ modellek tízszer olyan drágák. A kereskedők szerint a lépés nem igazán segítené a a GLONASSZ rendszeren alapuló navigációs berendezések versenyképességét, a bekövetkező áremelkedés inkább a GPS eladásokat vetné vissza jelentősen. Csak 2009 első felében 175 ezer GPS vevőkészülék érkezett Oroszországba.
Kapcsolódó cikkek:
Konstellációk kora
Karácsonyra GLONASSZ műholdak
Putyin kutyája és a GLONASSZ
GPS vagy GNSS?
Kapcsolódó linkek:
Az első GLONASSZ-M műholdak indítása elé (GPS World)
Rövid hír a halasztásról (Roszkoszmosz)