December 23-án Pleszeckből startolt a legújabb orosz rakéta.
Az Angara család legerősebb – Angara-5 jelű – tagjának első fokozatát öt párhuzamosított rakéta alkotja. A középső tetején található a Briz-M végfokozat. A bemutatkozó startra 2014. december 23-án, magyar idő szerint 6:57-kor került sor. Ezúttal még nem működőképes űreszközt, hanem egy közel 2 tonnás tömegmodellt állított geostacionárius átmeneti pályára. Az Angara-5 a legnagyobb teljesítményű új orosz hordozórakéta, amelyet az 1980-as évek vége, a szovjet Buran űrrepülőt pályára állító Enyergija óta kipróbáltak. A sikeres teszt egy újabb nagy lépés az orosz indítások áthelyezése felé a kazahsztáni Bajkonurból a jelenleg épülő távol-keleti, orosz területen fekvő Vosztocsnijba, illetve a mostani start helyszínére, az észak-oroszországi Pleszeckbe.
A moduláris felépítésű Angara rakétacsalád a következő fő variánsokat tartalmazza:
Az Angara-1 első fokozatában (univerzális rakétamodul-1, URM-1) egy RD-191 rakétahajtómű található. Ezt az NPO Enyergomas fejlesztette ki a az orosz Zenyit és az amerikai Atlas-5 rakétákban használt RD-171 és RD-180 alapján. A második fokozat (URM-2) a Szojuz-2.1b rakétákból ismert RD-0124A hajtóművet használja.
Az Angara rakéta jelenleg fejlesztés alatt levő változatainak főbb adatai. Rövidítések: LEO – alacsony Föld körüli pálya; GTO – geostacionárius átmeneti pálya; GEO – geostacionárius pálya. (Forrás: Wikipedia)
Ahogy arról annak idején az Űrvilágban beszámoltunk, a rakéta első, szuborbitális repülésére ez év júliusában került sor. Akkor a rakéta Angara-1 jelű változatát próbálták ki úgy, hogy mind az első, mind a második fokozat dolgozott, de az első köré nem illesztettek további négy azonos fokozatot. Akkor a rakéta – a terveknek megfelelően – 21 perces repülést követően, a starthelytől 5700 km-re, Kamcsatkán csapódott a talajba.
Az Angara-3-ban három párhuzamosított URM-1 alkotja az első fokozatot. Ez a rakéta 14,6 tonnás eszközt tud alacsony pályára állítani. (Ez a verzió jelenleg csak javaslat.)
A most kipróbált Angara-5, mint említettük, öt URM-1-et használ első fokozatként. 200 km magas Föld körüli pályára 24,5 tonnás eszközt indíthat. Ez éppen 4,5 tonnával több, mint amire a Szaljutokat és Mir modulokat indító, jó öreg Proton képes. Ezen a rakétán harmadik fokozatként használhatnak Briz-M-et, ekkor a geostacionárius átmeneti pálya is elérhető.
Egyelőre szintén csak javaslat az Angara-5P személyszállító változat, mely mentőtornyot is tartalmazna és alacsony pályára 18 tonnát indíthatna.
Az Angara-1, -3, -5 és 5P makettje a MAKSZ kiállításon. (Kép: Wikipedia)
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Verzió
Angara 1.2
Angara A5
Első fokozat
1 x URM-1
5 x URM-1
Második fokozat
Módosított Block I
URM-2
Harmadik fokozat (csak GTO pályához!)
–
Briz-M/KVTK
Tolóerő a tengerszinten
1,92 MN
9,61 MN
Induló tömeg
171,5 t
759 t
Maximális magasság
41,5 m
55,4 m
Teher (LEO 200 km)
3,8 t
24.5 t
Teher (GTO)
–
5,4 / 7,5 t
Teher (GEO)
–
3,0 / 4.6 t
Bemutatkozott az Angara
Vosztocsnij: lesz rá pénz!
Az első Angara-5 rakéta startjáról (Spaceflight Now)