A SpaceX újabb lépést tett a Falcon-9 rakéták első fokozatának újra felhasználhatóvá tétele felé.
A Grasshopper (magyarul: szöcske) nevű kísérleti eszköz, hivatalosabban hangzó nevén Vertical Takeoff Vertical Landing (VTVL) (vagyis függőlegesen felemelkedő és visszaereszkedő) jármű valójában a Falcon-9 első rakétafokozatának tíz emeletnyi magas tartálya, benne egy Merlin-1D hajtóművel. Oldalán acélból és alumíniumból készített lábak, amelyeket a sima landolás érdekében hidraulikus csillapítással láttak el. A legutóbbi, október 7-én végrehajtott teszt alkalmával a kísérleti példány minden eddiginél magasabbra jutott. Először 744 m-es magasságba emelkedett, majd onnan visszatért a start helyére.
A filmfelvétel a SpaceX-nek a texasi McGregor melletti bázisa fölött, a levegőből készült, október 7-én. (Film: SpaceX)
A Grasshopper célja annak a technológiának a tesztelése, ami már a közeljövőben lehetővé teheti az igazi Falcon-9 indítások után a kiürült első fokozat visszanyerését. A SpaceX elképzelései szerint az újbóli felhasználhatóság tovább csökkentheti az űrindítások költségét. A műholdakat és űrhajókat indító legtöbb rakéta első fokozata egyszer használatosnak készül, a légkörbe való belépés után megsemmisül.
A hírek szerint ez a mostani kísérlet volt a Grasshopperrel végzett sorozat utolsó alkalma. A továbbiakban először Texasban, majd Új-Mexikóban még magasabbra küldik az újrahasznosítási tesztek újabb, továbbfejlesztett alanyát (Falcon 9 Reusable, F9R). Ebben a „második generációs” szöcskében már mind a kilenc Merlin hajtómű benne lesz.
Kapcsolódó cikkek:
Az első szökkenés
Grasshopper: nincs megállás!
Kapcsolódó linkek:
A Grasshopper eddigi leglátványosabb ugrása (Aviation Week)