Floridából elindították legelső próbarepülésére a SpaceX nehézrakétáját.
Elon Musk cége eredetileg már 2013-ra tervezte, de mostanra tényleg megvalósította, hogy a jelenleg használatban álló hordozórakéták mindegyikénél nagyobb tolóerejű új hordozóeszközét kipróbálja. A Falcon Heavy startja a Kennedy Űrközpont 39A indítóállásából február 6-án, magyar idő szerint 21:45-kor történt. A rakéta testének nagy részét a Falcon-9-ről jól ismert első fokozat, plusz két másik, oldalsó segédrakétaként működő hasonló fokozat alkotta. Ez utóbbiak már egyszer repültek egy-egy korábbi Falcon-9 start alkalmával, 2016 májusában és júliusában. A SpaceX szándékai szerint leválásuk után Cape Canveral területére tértek vissza épségben, függőleges helyzetben. A középső darab visszahozatalára valamivel később került sor, egy a starthelytől nem messze, az Atlanti-óceán vizén úszó platformra.
A kb. 1,25 tonnás, néhány alkatrészétől megszabadított használt Tesla sportautó, a rakéta „haszontalan terhe”. (Kép: SpaceX)
A rakéta orrkúpja alatt most nem hasznos, hanem a szó szoros értelmében haszontalan teher volt. Az indítási kísérlet kockázatos voltára tekintettel szóba sem jöhetett normális űreszköz. Ha már így alakult, nem egy egyszerű nehezék, hanem Elon Musk meggypiros Tesla Roadster elektromos sportautója repült. Az autót Nap körüli, akár a Mars távolságáig elérő pályára állítani igazán értelmetlen volt, viszont figyelemfelkeltésnek – Musk mindkét cége, a SpaceX és a Tesla reklámozásának – tökéletesen megtette. Ahogy az a bejelentés is, hogy az autó hangszóróiból állítólag David Bowie Space Oddity című száma szól – habár a belehelyezett, a SpaceX fejlesztette űrruhába öltöztetett bábun (alias Starman) kívül senki nem hallgatta, a világűr légüres terében pedig amúgy sem terjed a hang... (A félreérthető sajtónyilatkozatok és leegyszerűsített hírek miatt érdemes megjegyezni, hogy a Tesla nem megy a Marshoz, nem közelíti meg, pláne nem száll le a bolygóra, csak olyan elliptikus pályára kerül a Nap körül, amelynek távoli pontjában elérheti, sőt meghaladhatja a Marsénak megfelelő távolságot a Naptól mérve.)
A 70 méter magas Falcon Heavy rakéta abban a startállásban, ahonnan például az Apollo-11 is elindult a Holdhoz. Bár a United Launch Alliance Delta-4 Heavy rakétájának méretei valamivel tekintélyesebbek, a Falcon Heavy első fokozatának 3 × 9 darab hajtóműve nagyobb tolóerőt biztosít. A második fokozatot egyetlen Merlin-1D hajómű alkotja. (Kép: SpaceX)
Az első tíz percben minden tökéletesen a tervek szerint alakult, egyedül az úszó platformról közvetítő kamera adása szakadt meg, így nem sikerült azonnal (a gyorshírünk megjelenésének pillanatáig) megbizonyosodni az első fokozat középső elemének visszaérkezéséről. Hogy az indítás teljesen sikerült-e, az csak a start után mintegy 6 órával derül ki. Ekkor kell az utolsó fokozatnak – három begyújtást követően – bolygóközi pályára gyorsítania a Teslát.
Az első Falcon Heavy emelkedésének első másodpercei. (Kép: SpaceX)
A Falcon Heavy első indításának körülményeivel, részleteivel kapcsolatban rövidesen egy hosszabb írással jelentkezünk!
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
A SpaceX 2018-as kilátásai
A verhetetlen óriás
Musk komolyan gondolja
Csúszik a SpaceX Mars-programja
Segítség a Vörös Sárkánynak
Dragon a Marsra: T mínusz 2 év?
39A: bérleti megállapodás
Falcon Heavy: már a kapuban!
SpaceX: Lesz még nagyobb!
Falcon Heavy-vel a Marsra II.
Falcon Heavy-vel a Marsra
SpaceX: a holdutazás előszobájában
A Falcon Heavy próbarepüléséről (Spaceflight Now)