Egyetlen részlet kivételével tökéletesre sikerült a Falcon Heavy hordozórakéta legelső felszállása.
A Falcon rakétacsalád legutolsó, egyben legnagyobb tagja sikeresen színre lépett. A huszonegyedik század eddigi legerősebb hordozórakétájának megalkotásával a SpaceX űripari magánvállalat ismét beírta magát a történelembe.
A Falcon Heavy bemutatkozó repülése 2018. február 6-án – a közvetítés felvétele. (Forrás: SpaceX)
A 2011 áprilisában bemutatott Falcon Heavy hordozórakéta a legoptimistább forgatókönyv szerint már 2013 év vége felé végrehajtotta volna az első felszállását, azonban több nehézség együttes hatása bő négy évvel későbbre halasztotta a hordozórakéta első indítását. A két legfontosabb ok közül az egyik az volt, hogy a kezdeti elképzelésekkel ellentétben gyakorlatilag egy teljesen új középső rakétafokozatot kellett tervezni hozzá, mivel a Falcon-9 rakéta első fokozata komolyabb módosítások nélkül csupán a két oldalsó segédrakéta szerepére bizonyult alkalmasnak, főként a Falcon Heavy felszállása során a több irányból fellépő extrém terhelés miatt. Ennek az újratervezésnek az eredményeképpen a Falcon Heavy sokkal inkább tekinthető egy önálló hordozórakétának, mint a Falcon-9 megnövelt változatának. A másik fő ok pedig az volt, hogy a Falcon Heavy több mint félmilliárd dolláros fejlesztési költségeit a SpaceX-nek saját magának kellett kigazdálkodnia, az űripari magáncég nem számíthatott külön állami támogatásra ezzel a projekttel kapcsolatban. Ha pedig mindehhez hozzávesszük azt is, hogy a SpaceX finom megfogalmazással élve más feladatokkal is el van foglalva, akkor nem az számít csodának, hogy mintegy négy évet késett a Falcon Heavy bemutatkozása, hanem hogy egyáltalán eljutott a megvalósulásig. Elon Musk saját bevallása szerint, a komoly nehézségek miatt többször is felmerült a SpaceX berkein belül a terv elvetése és a fejlesztés leállítása…
(Kép: Brady Kenniston / nasaspaceflight.com)
Az egész földkerekség jelenleg létező legnagyobb és legerősebb hordozórakétájának első felszállására már a legelső kijelölt napon, a legelső indítási ablakban sor került, csupán a nem megfelelő szélviszonyok késleltették néhány órán át az indítást. A konkrét felszállásra 2018. február 6-án, magyar idő szerint 21:45-kor került sor, a floridai Kennedy Űrközpont 39A jelű, történelmi jelentőségű indítóállásáról. Az indítást a floridai óceánparton összegyűlt hatalmas tömegben többek között Edwin „Buzz” Aldrin, a legendás Apollo-11 holdkomp-pilótája is megtekintette. A felszállási művelet már a legelső alkalommal, egyetlen kisebb problémát leszámítva teljesen sikeresen zajlott le. Ez különösen annak tekintetében figyelemre méltó, hogy maga Elon Musk is – aki optimizmus tekintetében a legkevésbé sem szenved hiányt – maximum 50%-os esélyt adott az első felszállás sikerének. Ehhez képest csupán egyetlen egy komolyabb probléma adódott, méghozzá az, hogy a középső rakétafokozatot nem sikerült kellőképpen lefékezni a visszahozatala során, így az a kijelölt célt elvétve, nagy sebességgel az Atlanti-óceán vizébe csapódott, és emiatt darabokra tört. Ezt az egyetlen rendellenességet leszámítva a repülési tervnek megfelelően zajlott le minden más művelet. Különösen látványosnak és figyelemre méltónak bizonyult a rakéta emelkedése, a teljes gyorsítási fázis, valamint a két oldalsó segédrakéta párhuzamosan zajló visszahozatala és épségben megvalósított leszállítása a floridai Cape Canaveral Légibázis területén kijelölt leszállóhelyekre.
(Kép: SpaceX)
Itt fontos megjegyezni, hogy a középső fokozat sajnálatos elvesztésével anyagi kár nem érte a SpaceX-et, mivel az első Falcon Heavy hordozórakétában szereplő egyetlen rakétafokozatot sem szándékoztak újra felhasználni, csupán a teljes indítási művelet gyakorlása, valamint adatszerzés céljából tervezték visszanyerni a rakéta középső fokozatát, és a két oldalsó segédrakétát.
A jelenleg érvényben lévő stratégia szerint a Falcon Heavy – a Falcon-9-cel ellentétben – nem fog embereket is szállítani. Ugyanis az egyelőre még BFR kódnéven szereplő, teljesen új fejlesztésű, nagyméretű űrhajózási rendszer fejlesztése Elon Musk közlése szerint rendkívül jó ütemben halad, akár már jövőre sor kerülhet az űrhajó-rész első tesztrepüléseire. A BFR gyors megjelenése pedig egészen egyszerűen feleslegessé tenné a Falcon Heavy utasok szállítására való kvalifikálását. Fontos megjegyezni, hogy a rakéta jelenleg nem tartozik az úgynevezett human rated kategóriába, egyelőre még csak nem élő hasznos terhek világűrbe indítására használható. Ugyanakkor, a feladat komplexitását figyelembe véve a legkevésbé sem volna meglepő, ha a BFR jelenleg rendkívül gördülékenyen haladó fejlesztése csúszna, ebben az esetben pedig a Falcon Heavy könnyen előléphet űrhajósokat is szállító hordozórakétává... Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
GYORSHÍR: Az első Falcon Heavy rakéta
A SpaceX 2018-as kilátásai
Musk komolyan gondolja
SpaceX honlap
A Falcon Heavy sikeres bemutatkozó indítása (nasaspaceflight.com)