Amerikában vádat emeltek egy szakember ellen, akinek a cége hamisított tesztjelentések alapján kritikus alkatrészeket adott el űripari vállalatoknak, köztük a SpaceX-nek.
Az eset rávilágít az űripari beszállítói lánc gyengeségeire. A vádlott James Smalley, a New York-i PMI Industries cég egykori alkalmazottja. Ők speciális alkatrészeket gyártottak és szállítottak többek közt a SpaceX számára, a Falcon-9 és Falcon Heavy hordozórakétákhoz. Smalley a minőségbiztosításért felelős mérnökként meghamisította a tesztek eredményeit, vagy akár el sem végzett tesztekről készített olyan jegyzőkönyveket, amelyek igazolták az alkatrészek megfelelőségét. Az illető 2017 elején kezdett dolgozni a PMI Industries vállalatnál. Egy évvel később egy külső, a SpaceX megbízásából végzett audit derített fényt a turpisságokra, a meghamisított vizsgálati dokumentációra.
A konkrét alkatrészeket a vádiratban általában nem említik meg, csak azt, hogy azok az amerikai exportkorlátozások (International Traffic in Arms Regulations, ITAR) hatálya alá esnek. Szó esik ugyanakkor a Falcon rakéták orrburkolatának töréskritikus szerkezeti egységeiről, amelyek meghibásodása a küldetések katasztrofális végét okozhatta volna. A NASA főfelügyelői irodája is bekapcsolódott az eljárásba, mivel kételyek merültek fel az űrügynökség megbízásából egy Falcon-9 rakétával pályára állított űrcsillagászati műhold, a TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) biztonságos pályára állításával kapcsolatban. (A TESS szerencsére tavaly áprilisban rendben elindult, azóta már számos új exobolygót fedeztek fel vele, és a csillagok fényváltozásainak megfigyelésével kapcsolatban is szállítja az érdekes tudományos eredményeket.)
A TESS startja szerencsére gond nélkül lezajlott... (Kép: NASA KSC / Tony Gray)
A vizsgálatok eredménye szerint Smalley legalább 38 jelentést hamisított, aminek nyomán 76 alkatrészt szállítottak le a SpaceX-nek. Ezek a részegységek legalább 9 különböző amerikai kormányzati űreszköz indításával hozhatók kapcsolatba, közülük néhány még nem is állt pályára. Az nem derül ki a vádiratból, hogy a kockázatos alkatrészek közül végül repült-e bármelyik is. A SpaceX mindenesetre megszakította kapcsolatát a PMI Industries céggel, ami a beszállító számára havi 200 ezer dolláros bevételkiesést okozott. Ha bűnösnek találják, a vádlott akár 10 év börtönt és negyedmillió dolláros pénzbüntetést is kaphat.
Az eset napvilágra kerülése csak egy hónappal követte azt az ugyancsak megdöbbentő hírt, ami szerint egy másik amerikai űripari vállalat ugyancsak szándékosan meghamisított teszteredményekkel adta el rakétaalkatrészeit. Az Oregon állambeli Hydro Extrusion Portland (korábbi nevén Sapa Profiles) cég egy megegyezés nyomán 45 millió dollár kártérítést fizetett a NASA és más megrendelői számára, amiért megváltoztatta alumínium alkatrészeinek teszteredményeit. Ezek az alkatrészek a NASA értékelése szerint szerepet játszottak az űrügynökség két tudományos földmegfigyelő műholdja, az OCO (2009) és a Glory (2011) elvesztésében is. Mindkét esetben a Taurus hordozórakéta orrkúpja nem vált le, az űreszközök nem tudták elérni a Föld körüli pályát és megsemmisültek. A mechanikus tesztek eredményeinek kozmetikázása két évtizeden át folyt a gyártónál. Az esetért felelős vezető 3 éves börtönbüntetést kapott.
...a Glory indítása azonban 2011-ben végül sikertelenül végződött, az emelkedés későbbi szakaszában az orrburkolat nem vált le. (Kép: NASA) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Repül a TESS
Kezdődhet az újabb bolygóvadászat
Az óceánban végezte az OCO
A Glory műhold is elveszett
Perbe fogtak egy mérnököt alkatrészek teszteredményeinek hamisításáért (Space News)
Megegyezés a kudarcba fulladt Taurus rakétaindításokért felelősnek tartott céggel (Space News)