A tegnapi napon a SpaceX nehézrakétájának harmadik repülése is sikeresen zajlott le – szokás szerint csak a középső rakétafokozat leszállításával akadt komolyabb probléma.
2019. június 25-én, magyar idő szerint reggel 8 óra 30 perckor szállt fel harmadik alkalommal a Falcon Heavy hordozórakéta, amely tavaly februári bemutatkozása óta az emberiség legnagyobb és legerősebb jelenleg is aktív hordozórakétája. Mivel Floridában még hajnali 2 óra 30 perc volt, így ez a harmadik alkalom lett a hordozórakéta legelső éjszakai indítása. A Falcon Heavy esetében még a nappali felszállások is kimondottan látványosak az indítás kezdeti szakaszában egyszerre üzemelő 27 darab Merlin-1D típusú rakétahajtóműnek köszönhetően, de még ehhez képest is különösen látványosra sikerült az éjszakai indítás…
(Kép: SpaceX)
A felszállási művelet lényegében rendben zajlott le, az előző két alkalomhoz hasonlóan csak a középső rakétafokozat visszahozásánál jelentkezett komolyabb probléma. Mivel a 24 darab különböző műhold indítása kimondottan bonyolult feladatnak bizonyult, a középső rakétafokozatnak a megszokottnál nagyobb magasságba kellett felemelkednie és nagyobb sebességre felgyorsulnia, hogy a második rakétafokozatnak elég üzemanyaga maradjon a feladatának elvégzéséhez. Így viszont eleve eléggé kockázatos volt, hogy sikerül-e épségben leszállítani az Atlanti-óceán vizén úszó platform fedélzetére. Maga Elon Musk is mindössze 50% esélyt adott a művelet sikeres végrehajtására a felszállást megelőzően… Sajnálatos módon ezúttal az 50% kevésnek bizonyult, a visszatérő rakétafokozat nem tudott megfelelően leszállni, és egy kisebb robbanás lett a látványos kísérlet eredménye.
Más kérdés, hogy az indítás többi része szó szerint hibátlanul zajlott le. A két oldalsó rakétafokozat már másodszor repült; 2019. április 11-én is ez a két rakétalépcső segítette hozzá az Arabsat-6A műholdat a megfelelő pálya eléréséhez. Mivel most összesen 24 darab különböző műhold indult a Falcon Heavy rakétával, összesen négy alkalommal is újra kellett indítani a második fokozat egyetlen egy darab Merlin-1DVac típusú hajtóművét a részben eltérő pályára kerülő műholdak kibocsátása során. Az is nagyon fontos siker, hogy a műholdakat a felszállás kezdeti szakaszában védő borítást is sikerült begyűjteni az erre a célra mozgósított hajónak, így az is újrafelhasználható lesz egy következő küldetés során.
(Kép: SpaceX)
A rakéta hasznos terhét az amerikai hadsereg űrtesztprogramja (STP-2, Space Test Program) keretében indították, össztömege 3,7 tonna volt. A kísérleti űreszközök zömében nano- és mikroműholdak voltak. Föld körüli pályára került például egy űralkalmazásokra fejlesztett, nagyon pontos atomóra, továbbá kísérleteket végeznek egy környezetbarát, és egyben az elterjedt hidrazinnál lényegesen nagyobb hatásfokot, ezáltal tömeg-megtakarítást ígérő hajtóanyaggal. Ezzel az indítással került a világűrbe továbbá a LightSail-2 kísérleti napvitorlás is.
Idén sajnálatos módon nem fog már többet repülni a Falcon Heavy, a következő indítás 2020-ra van ütemezve. Remélhetőleg a következő alkalommal már sikerül a középső rakétafokozatot is épségben visszanyerni, így egy valóban 90%-os mértékű újrafelhasználhatósággal fog együtt járni a Falcon Heavy rendkívül impozáns teljesítménye. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Falcon Heavy: újabb siker
Kegyetlen hullámok
GYORSHÍR: Az első Falcon Heavy rakéta
Falcon Heavy: majdnem tökéletes bemutatkozás!
A Falcon Heavy harmadik startjáról és hasznos terhéről (Spaceflight Now)