A mai Starlink indításhoz egy olyan első rakétafokozat használtak, amely tizedszerre repült.
A SpaceX internetszolgáltatásra készülő műholdseregének 60 tagját állították pályára Floridából május 9-én, magyar idő szerint 8:42-kor. Maga a 60-as start meglehetősen szokványos, legutóbb néhány nappal ezelőtt, május 4-én kerítettek ilyesmire sort. Akkor a Kennedy Űrközpont 39A indítóállását használták, most a Cape Canaveral bázis szomszédos 40-es starthelyét.
A mostani volt a 27. alkalom, amikor egyszerre 60 (vagy néhány híján 60) új műhold indult a Starlink rendszer bővítésére. (Kép: SpaceX)
Hiába szinte „futószalagon” mennek fel a Starlink holdak alacsony pályára, minden indítás alkalmával akad valami érdekesség. Most az, hogy a Falcon-9 hordozórakéta első fokozata a B1051 sorszámú példány volt, amely korábban már 9 alkalommal repült – legutóbb március 14-én, egy korábbi 60-as adag Starlink holddal. Az újrahasznosításnak ez a foka, a tizedik repülés eddig példátlan a SpaceX gyakorlatában. Nem csak a kerek szám adja a jelentőségét, hanem az is, hogy régebben Elon Musk úgy nyilatkozott: ez az a határ, ameddig különösebb gond nélkül el tudnak menni a Block 5 sorozatba tartozó első fokozatokkal.
A B1051 visszahozatala most is sikerült. Az élő közvetítésból származó, kissé homályos éjszakai képen látható, hogy függőleges helyzetben épségben leszállt az Atlanti-óceán kijelölt pontján rá várakozó „Just Read the Instructions” nevű úszó platformra. (Kép: SpaceX)
A SpaceX hozzáállása a tízes határral kapcsolatban időközben változott: a továbbiakban is szeretnék használni a Starlink indításokhoz, amíg csak lehetséges és tönkre nem megy egy fokozat. Így a gyakorlatban tapasztalnák ki a határokat, hogy meddig képesek elmenni az újbóli hasznosítással. A SpaceX saját Starlink rendszerének kiépítése céljából sűrűn végzett indítások esetében akár egy sikertelen startot is megkockáztatnak a tesztelés érdekében.
Ha a teljes képet nézzük, a SpaceX most már 63. alkalommal indított Falcon-9 rakétát korábban már használt – a repülés előtt természetesen ellenőrzött – első fokozattal, és ezek még sosem vallottak kudarcot. Nyugodtan lehet állítani, hogy az eljárás rutinná vált, alkalmazásával jelentősen tudják csökkenteni egy-egy felbocsátás költségeit. Tavaly a SpaceX egyik vezetője azt mondta, hogy az újrahasznosított részegységekkel – az első fokozaton kívül az orrburkolat két felével – repülő Falcon-9 indításai 30 millió dollárnál olcsóbban kihozhatók. A fokozatok felkészítése a következő repülésre legalább kb. egy hónapig tart, Musk ezt a tempót még nem tartja elég gyorsnak.
Mostanra a SpaceX a legkényesebb megrendelőit is meg tudta győzni arról, hogy engedjék a korábban már repült, felújított fokozatok használatát. A NASA legutóbb a Nemzetközi Űrállomáshoz indított Crew Dragon űrhajó startjakor (április 23.) engedte ezt első alkalommal. Hamarosan, várhatóan június közepén pedig az Űrhaderő is beáll a sorba egy nemzetbiztonsági jelentőségű hasznos teher – nevezetesen a legújabb GPS navigációs műhold – indításakor.
A mai volt a Falcon-9 rakéta idei 14. indítása, 16 napon belül már a negyedik. Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Starlink v1.0 L25
Starlink indítás: az első rakétafokozat kilencedszer
A Starlink v1.0 L27 jelű startja (Spaceflight Now)