Meggyűlhet a baja Elon Musknak a környezetvédelmi engedély megszerzésével, ami a technikai problémáknál is nagyobb akadálynak bizonyulhat.
Az űriparban kevés olyan megosztó cég van – legalábbis a Space Review főszerkesztője, Jeff Foust szerint –, mint a SpaceX, és kevés olyan megosztó projekt létezik, mint a Starship fejlesztése. Hívei szerint ez az emberiség legjobb esélye, hogy multiplanetáris fajjá váljék, mások viszont kockázatosnak tartják a vállalkozást, méghozzá nemcsak a cég és az űripar számára, hanem Texas legeldugottabb zugának (ahol a Starship épül) lakói és környezet szempontjából is.
A SpaceX már mindenesetre bemutatta, hogy a Starship képes felszállni, kis magasságban repülni és épségben leszállni. Következő lépésként a Super Heavy hordozórakétával Föld körüli pályára kellene állítani a Starshipet, és persze onnan is épségben kellene leszállítani. Ehhez viszont a SpaceX-nek az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) engedélyére van szüksége. Ennek megszerzéséhez környezetvédelmi hatástanulmány szükséges, amelyben fel kell mérni a rakéta indításának környezetre gyakorolt hatásait, és megoldást kell javasolni a káros hatások kezelésére. Korábban a Falcon-9 és Falcon Heavy rakétáikra már szereztek hasonló engedélyt Boca Chica térségére, azonban az nem érvényes a sokkal nagyobb Starship/Super Heavy együttesre.
Az FAA szeptemberben kiadott egy részletes környezetvédelmi hatástanulmányt, amelyben nemcsak elemzik a Starship/Super Heavy környezeti hatásait, hanem megoldásokat is javasolnak a levegő és a víz minőségére gyakorolt hatások, illetve a zaj és a fényhatások kezelésére. Utalnak azonban rá, hogy ez még nem jelent végleges jóváhagyást, ahhoz ugyanis az USA hal- és vadállományát felügyelő hatóság (U.S. Fish and Wildlife Service) egyetértésére is szükség van.
A SpaceX folytatja a texasi Boca Chica térségében a Starship/Super Heavy indításának előkészületeit, miközben az FAA környezetvédelmi szempontok alapján mérlegeli a repülési engedély kiadását vagy annak elutasítását. (Kép: SpaceX)
Ezen kívül a tervezetet társadalmi vitára kellett bocsátani, amelynek megszokott módja, hogy az állampolgárok levélben, e-mailben vagy a személyes részvétellel tartott tájékoztatókon szóban észrevételeket tehetnek. Itt viszont szokatlan fordulat következett be, ugyanis a személyes meghallgatások egy részét a járványhelyzet miatt az FAA Zoomon tartotta, így azokba az Egyesült Államok távoli részein, sőt az USA-n kívül élők is bekapcsolódtak, így szélsőséges vélemények is megjelentek. (A korábban, személyes megjelenéssel tartott meghallgatásokon a tapasztalatok szerint túlnyomórészt a tényleges helyismerettel rendelkező helyi lakosok jelentek meg, akik az őket közvetlenül érintő problémákat vetették fel, amelyek általában orvosolhatók voltak.)
Az online részvétel lehetősége következtében élesebben polarizált vélemények jelentek meg. A hozzászólók egy része sürgette az FAA-t, hogy a lehető leghamarabb adja ki az engedélyt a Starship indításokra. Támogató vélemények érkeztek a közvetlenül érintett lakosság képviselőitől is, akik a térség, elsősorban a közeli Brownsville város gazdasági fellendülését remélik a SpaceX tevékenységének bővülésétől, aminek a jeleit máris érzik a városban. A környezetvédelmi szempontokat illetően a Cape Canaveral környékén létrejött nemzeti parkot (Merritt Island National Wildlife Refuge) hozták fel pozitív példaként.
Ellenvéleményeket elsősorban környezetvédők fogalmaztak meg, megemlítették például a rövidcsőrű lile fészkelőhelyei számának csökkenését (amiről persze nehéz megállapítani, hogy mennyiben a SpaceX tevékenységének, és mennyiben más környezeti tényezőknek a következménye), de az is elhangzott, hogy a SpaceX indokolatlanul gyakran zárja le a Boca Chica Beach-hez vezető országutat. (Hogy ez mekkora probléma, azt érdemes mindenkinek a Google Earth utcaképe alapján megítélni. – B.E.) Többen arra is panaszkodtak, hogy korábban már a kisebb rakéták indítása is elviselhetetlen zajjal és rázkódással járt.
Súlyosabb problémának tűnik, hogy a SpaceX a létesítményei kiszolgálására 250 MW teljesítményű erőművet akar a területen építeni, továbbá problémásnak tartják a metán üzemanyag helyszínre szállítását is. Mindezek alapján alaposabb környezetvédelmi hatástanulmány készítésére szólították fel az FAA-t. A vita elfajulását az is jelzi, hogy egyesek abba is belekötöttek, hogy FAA anyagait nem adta ki spanyol nyelven is, holott a vonatkozó jogszabályok szerint ez kötelessége lett volna.
Bár a meghallgatás nem jelent szavazást, azonban az FAA-nak értékelnie kell a beérkezett észrevételeket, és annak alapján el kell döntenie, szükségesnek tartja-e az alaposabb környezetvédelmi tanulmány elkészíttetésére. Ehhez a döntéshez hónapok kellenek, és ha a részletes hatástanulmány készíttetése mellett döntenek, akkor annak elkészítése több évig is eltarthat, ami nem igazán jó hír a SpaceX számára.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Starship: az első sima leszállás
Starship SN9: ez is felrobbant
A Csillaghajó első felemelkedése
Harc Boca Chicáért (The Space Review)
FAA draft programmatic environmental assessment (PEA)