Most ennyi Starlink műholdat állított pályára a SpaceX egy Falcon-9 rakétával.
Az alacsony pályás internetszolgáltató műholdsereg legújabb bővítésére Cape Canaveralről indultak az űreszközök március 24-én magyar idő szerint 16:43-kor.
A Starlink 5-5 jelzésű indítás helyi idő szerint reggel történt. Ez volt a SpaceX idei 20. startja, de az év végéig 90-nél is többet szeretnének végrehajtani. (Kép: Michael Cain / Spaceflight Now / Coldlife Photography)
A starthoz ezúttal egy olyan első rakétafokozatoz (B1067) használtak, amely tizedik alkalommal repült. Ez most is leszállt egy az Atlanti-óceánon úszó platformra, amely a starthelytől mintegy 600 km-re délkeletre várakozott. A műholdak egyelőre 300 km körüli magasságba, 43° hajlásszögű pályákra kerültek. Onnan saját ionhajtóműveikkel végzett pályamódosító manőverekkel jutnak fokozatosan egyre magasabbra, mígnem elérik kijelölt állomáshelyüket 530 km-nél.
Miközben a SpaceX folytatta az első generációs (V1.5) műholdjainak felbocsátását, a földi irányítók néhány második generációs, már Föld körüli pályán keringő űreszközzel kapcsolatos hiba kezelésével voltak elfoglalva. A következő Starlink indítása március 29-én várható Kaliforniából, újabb több mint 50 első generációs műholddal, ugyancsak a rendszer 5-ös számú pályacsoportjába. Azonban mind a mostani, mind a jövő heti indítást eredetileg a továbbfejlesztett, új generációs (V2 mini) műholdak további adagjaival tervezték. Ezekből az első 21 példány február végén indult. Ezek 370 km magasban kezdték és eljutottak 380 km-ig. Március közepétől viszont a nyilvánosan elérhető pályaadatok szerint nem hogy emelkedett volna, de fokozatosan csökkent a magasságuk. Megfigyelők szerint ez a V2 mini holdak hajtóműveivel kapcsolatos gondokra utalhat. Elon Musk szerint az új technológiával kapcsolatban mindig felléphetnek problémák. A SpaceX hivatalosan nem erősítette meg, de elég kézenfekvőnek tűnik, hogy azért változtattak a terven és indítanak most első generációs holdakat a V2 minik helyett, mert a vizsgálatok befejezéséig és az esetleges típushiba javításáig annak nyilván nem volna értelme. A hatékonyság növelése céljából a V2 mini holdakban az ionhajtóművekben argont használnak, míg a V1.5 műholdaknál kriptont.
Startra előkészített V1.5 és V2 mini Starlink műholdak. Az utóbbiak 800 km körüli tömege mintegy háromszorosa a régiekének. (Kép: SpaceX / Spaceflight Now) Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Starlink: új típusú műholdak indultak
A Starlink 5-5 start (Spaceflight Now)