A SpaceX új szolgáltatást vezet be a költségmegosztásos indításokat megrendelő kisműholdas üzemeltetők számára.
A cég eddig Transporter (jelentése: szállító) sorozatnév alatt kínált költségmegosztásos startokat. Egy-egy ilyen alkalommal több tucatnyi, de akár száznál is több kis méretű műhold juthat alacsony Föld körüli pályára. A 2021 elején indított Transporter startok sikerét jelzi, hogy legutóbb, idén júniusban már a Transporter-8 küldetés került sorra. (Nem egy magyar készítésű eszköz is ilyen módon startolt Falcon-9 rakétával, például a műegyetemi MRC-100 műhold a 8-as, a C3S Kft. VIREO műholdja a 7-es, a Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont (CSFK) Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézetében készített gammakitörés-detektor a cseh VZLÚSat-2 fedélzetén a 3-as számú Transporter repüléssel állt pályára.)
A 2022. januári Transporter-3 küldetés indítására készülő Falcon-9 rakéta Cape Canaveral 40-es starthelyén, Floridában. (Kép: SpaceX)
A Transporter indítások mindegyike közel poláris, vagyis az egyenlítői síkhoz képest majdnem merőleges, 90° körüli inklinációjú (a Föld sarkvidékei fölött húzódó) napszinkron pályákat célozta meg. Valóban erre mutatkozik a legnagyobb igény a megrendelők részéről. Azonban nem csak erre: a második legnépszerűbb pályatípus a közepes, 45° körüli pályahajlású alacsony (kb. 550–600 km felszín feletti magasságban húzódó) pályák csoportja. A SpaceX ezt felismerve 2024-től kezdve olyan költségmegosztásos indításokat is kínál, amelyek közepes inklinációjú pályákra helyezik a kis műholdakat. A sorozat Bandwagon néven fut majd (a szó eredeti jelentése felvonulásokon, parádékon a zenészeket szállító kocsi, manapság inkább abban az értelemben használják, mint egy felkapottá, divatossá váló mozgalom vagy csoport, amelyhez sokan akarnak csatlakozni. Ez utóbbi jelentését a jump on the bandwagon kifejezés is jól megvilágítja, amely magyarul nagyjából annyit tesz: jól helyezkedik, kihasználja az alkalmat).
Jelenleg négy Bandwagon repülés szerepel a tervekben, 2024 áprilisában és novemberében, valamint 2025 februárjában és májusában. Természetesen a Transporter repülések sorozata is folytatódik. Emellett a SpaceX alkalmanként olyan „hagyományos potyautasoknak” is kínál lehetőséget, amelyek egy vagy több nagyobb űreszköz mellé beférve használják ki az indítási lehetőséget. Ilyenkor a pálya típusát a fő hasznos teher igényei határozzák meg, ami adott esetben pont jó lehet a másodlagos hasznos teher megrendelője számára is. A SpaceX az eddigi Transporter és egyéb startok révén a legnagyobb költségmegosztásos startszolgáltató. A cég mostanáig 682 űreszközt bocsátott fel ilyen módon, ezek túlnyomó többsége (664 darab) alacsony poláris napszinkron pályára került. Ezt a pályatípust elsősorban a földmegfigyelési célú műholdak üzemeltetői kedvelik.
A SpaceX jelenleg 5500 amerikai dollárt kér 1 kg teher alacsony pályára juttatásáért, de az ár évente 500 dollárral emelkedik. A megrendelők úgy „spórolhatnak”, ha előlegben kifizetik a teljes árat akkor is, ha a startra csak évekkel később kerül majd sor.
Kapcsolódó cikkek: Kapcsolódó linkek:
Transporter-8, most is magyar műholddal
Transporter-7, magyar műholddal
Transporter-6
Transporter-5
Transporter-4
Transporter-3
Több mint 80 műhold Falcon-9-cel
A SpaceX első költségmegosztásos startja
Emelkedő árak
Mi a pálya? (5. rész)
Napszinkron pályán
A SpaceX Bandwagon kölségmegosztásos startjai (Space News)